Dnia 18 października 2018 podpisano umowę na budowę śluzy Guzianka 2. Budowa nowej śluzy jest jednym z etapów remontu starej śluzy Guzianka. Nowa śluza ma również przejąć część ruchu. Jest to bardzo istotne, w związku z szybko postępującym rozwojem turystyki wodnej na Mazurach. Ilość chętnych zainteresowanych wynajmowaniem jachtów rośnie z roku na rok, w śluzie robi się za ciasno, a czas oczekiwania na śluzowanie zdecydowanie wydłuża się.
Prace rozpoczęto w październiku 2018. Bardzo szybko pojawił się już pewien „zarys” nowej śluzy.
Stara Śluza Guzianka została wybudowana w 1879 roku i od lat stanowi wąskie gardło na szlaku z jeziora Bełdany do jeziora Nidzkiego. Bywa, że żeglarze i motorowodniacy wynajmujący jachty na Mazurach, godzinami czekają na wpłynięcie do śluzy. Przed śluzą tworzą się gigantyczne kolejki, często dochodzi do uszkodzeń jachtów w związku z tym, że przed wpłynięciem do obiektu, należy złożyć maszt. Jachty z położonymi masztami tłoczą się blisko siebie w oczekiwaniu na upragniony moment śluzowania.
Od lat dochodzi tu do łamania wszelkich zasad pierwszeństwa i kultury.
Guzianka I jest w złym stanie technicznym, a obsługuje (w szczycie sezonu żeglarskiego na Mazurach) po kilkaset jachtów dziennie. Większość jachtów, to jachty przeznaczone na czarter. Oznacza to, że turyści płyną w tą i spowrotem – czyli „zaliczają” Ruciane i wracają. Oznacza to, że śluzę w krótkim czasie wykorzystują dwukrotnie.
W związku z takim natężeniem ruchu koniczne będzie całkowite zamknięcie, a co za tym idzie, wyłączenie z ruchu żeglugowego starej śluzy i uruchomienie nowej.
Budowa Śluzy Guzianka 2 – projekt i jego założenia
Powstał więc projekt budowy nowej śluzy tzw. Guzianki II. Ma ona obsłużyć ruch podczas remontu istniejącej śluzy. Po remoncie, nowa śluza przejmie część ruchu wodnego pomiędzy jeziorami Bełdany i Nidzkie. W trakcie pracy obu śluz, ta nowa ma obsługiwać ruch mniejszych jednostek, natomiast stara ma śluzować duże statki pasażerskie.
Projekt będzie realizowany przez Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 w kooperacji z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz gminami Mikołajki i Ryn. Śluza Guzianka II w Rucianem-Nidzie będzie pierwszą od przeszło 100 lat nową śluzą na Mazurach. Inwestycja znacząco wpłynie na poprawę jakości ruchu żeglugowego na szlaku WJM.
Budowa to koszt 30 mln złotych, z czego środki z UE to 16 mln złotych, środki z budżetu państwa to kolejne 3 mln, a reszta to wkład własny Wód Polskich.
Miejsce budowy śluzy Guzianka 2
Nowa śluza znajdować się będzie kilkadziesiąt metrów za starą śluzą Guzianka, w kierunku na Piaski.
Poniżej stotne dla budowy śluzy Guzianki 2 aktualizacje i zdjęcia.
Koniec lipca 2019:
- Do użytku oddano most na śluzie Guzianka 2
3.04.2020
- Budowa Śluzy Guzianka 2 wygląda na bardzo zaawansowaną. Mamy nadzieję, że ruszy w czerwcu.
Tak wygląda (początek kwietnia 2020) nowo wybudowana śluza Guzianka 2- widok od strony jeziora Bełdany.
A tak wygląda nowa Śluza od strony jeziora Guzianka, w kierunku na Ruciane Nida.(3.04.2020)
25.06.2020 – oddanie nowej śluzy zwanej śluzą Guzianka 2 do użytku

W nowej śluzie w dwóch rzędach może się zmieścić 10 jachtów dużych i średnich lub 12 średnich i małych. Długość śluzy wynosi 50 m, szerokość komory śluzy to 7,5 m, minimalna głębokość to 2 m
Nowa śluza mieści w dwóch rzędach 10 jachtów dużych i średnich lub 12 średnich i małych. Jej długość to 50 m, szerokość 7,5 metra , a głębokość 2 m.