Bardzo często pytacie mnie, zanim zamówicie czarter jachtu motorowego, jak manewrować takim jachtem motorowym? Czy manewry portowe mogą okazać się kłopotliwe i kosztowne. Odpowiedź na tego typu pytania zawsze zależy od Waszego doświadczenia oraz warunków, w jakich się znajdziecie. Często muszę tłumaczyć, że łódź motorowa to nie samochód. Brak doświadczenia, może skutkować sporymi kosztami, bo jeśli uszkodzicie łódź wartą kilkaset tysięcy złotych, to łatwo sobie wyobrazić poziom roszczeń. Ubezpieczenie nie zawsze pokrywa wszystkie szkody, szczególnie te wynikające z ewidentnych błędów w sztuce, czy zaniedbań. Dlatego zawsze zachęcamy do doskonalenia swoich umiejętności pod okiem doświadczonych sterników oraz do zgłębiania wiedzy teoretycznej, której macie teraz w sieci pod dostatkiem. Ze swojej strony wprowadziliśmy możliwość zamówienia usługi doszkolenia przed rejsem. W trakcie takiego doszkolenia ćwiczymy intensywnie manewry jachtem motorowym, a nie płynięcie do przodu 🙂 Dzisiaj kilka kwestii, które są naprawdę bardzo istotne, a o których początkujący sternicy jachtów z silnikiem motorowych często po prostu nie są świadomi. Aby bezpiecznie i sprawnie manewrować jachtem motorowym, trzeba opanować tych kilka kluczowych zmiennych, które mają istotny wpływ na kontrolowanie jednostki na wodzie.
1. Wiatr – jego wpływ na jednostkę motorową

Choć poruszamy się na silniku, wiatr wciąż odgrywa ważną rolę w manewrowaniu jachtem. Należy zawsze zwracać uwagę na kierunek, z którego wieje, ponieważ może on wpłynąć na naszą trajektorię i z łatwością zepchnąć łódź na bok. Wiedza o tym, jak wiatr oddziałuje na jednostkę, jest kluczowa do efektywnego sterowania.
2. Bezwładność jachtu w trakcie manewrów portowych
W przypadku dużych łodzi motorowych, takich jak houseboaty, trzeba pamiętać, że ich masa (nawet do 9 ton) sprawia, że nie są one tak zwrotne jak mniejsze jednostki. Tego typu łodzie nie posiadają tradycyjnych hamulców, więc aby je zatrzymać, musimy odpowiednio używać biegów wstecznych oraz sterów strumieniowych. Należy być świadomym, że zatrzymanie tak dużej jednostki w miejscu wymaga czasu i precyzyjnej kontroli.
3. Sterowność jachtu
Sterowanie jachtem motorowym jest najbardziej efektywne, gdy jednostka porusza się z pewną prędkością. Jeśli łódź stoi w martwej wodzie, ster praktycznie nie będzie działał. Dobrze jest więc utrzymywać bieg naprzód, choćby na minimalnych obrotach, ponieważ prędkość wody wokół śruby sprawia, że ster będzie skuteczniej kierować jednostką. Im szybciej płyniemy, tym precyzyjniej reaguje ster, ale trzeba pamiętać, że większa prędkość utrudnia zatrzymanie jachtu.
4. Efekt śruby
Efekt śruby to zjawisko, w którym śruba napędowa, w zależności od kierunku obrotów, powoduje odchylenie rufy w lewo lub prawo. Aby sprawdzić, w którą stronę ciągnie nasza jednostka, można to łatwo zweryfikować, wrzucając bieg wsteczny, stojąc w porcie i obserwując, z której strony woda wypływa. Jeśli woda uchodzi z prawej strony, oznacza to, że rufa ciągnie w lewo, i odwrotnie.
5. Wykorzystanie efektu wody wyrzucanej na płetwę sterową
Manewrując w portach, warto wykorzystać efekt wyrzucania wody na skręconą płetwę sterową. Jeśli ster jest wychylony maksymalnie w jedną stronę, a silnik na biegu naprzód działa z wyższymi obrotami, woda wypływająca z układu sterowego pomoże nam precyzyjnie odrzucić rufę w odpowiednią stronę, co ułatwi rozpoczęcie manewru. Tego typu techniki pozwalają na bardziej kontrolowane i pewne poruszanie się po wąskich przestrzeniach.
6. Inaczej niż samochodem
W przypadku samochodu, przednie koła w zakręcie poruszają się po łagodniejszym łuku niż tylne, co oznacza, że przy omijaniu przeszkody wewnątrz skrętu, należy zadbać, aby przednie koła prowadziły po większym łuku, aby uniknąć zahaczenia tyłem pojazdu. Natomiast jacht motorowy w zakręcie zachowuje się odwrotnie – dziób jednostki skręca po mniejszym promieniu niż rufa. Oznacza to, że przy omijaniu przeszkody wewnątrz zakrętu, nie musimy obawiać się, że rufa zaczepi o nią.
Z kolei, gdy płyniemy w pobliżu przeszkody znajdującej się na zewnętrznej stronie zakrętu, musimy pamiętać, że rufa porusza się po większym łuku niż dziób, a dodatkowo należy uwzględnić dryf boczny , który może wpływać na trajektorię danej jednostki.
7. Jak manewrować dużym jachtem motorowym?
Planując rejs dużą łodzią motorową typu Futura 40 czy Nautika 1000, należy pamiętać, że tego typu modele nie nadają się na pierwszy raz. Jeśli posiadasz już doświadczenie w manewrach portowych jednostkami 8-9 metrowymi, to jak najbardziej polecamy Ci duże jachty. Choć zanim wypłyniesz z portu, to i tak zaproponujemy krótkie szkolenie. Dodatkowo prześlemy Ci link do wskazówek w cumowaniu taką dużą łodzią(już wkrótce na naszym kanale na Youtube film instruktażowy jak manewrować dużą łodzią typu Futura ).
Jeśli natomiast planujesz manewry dużym jachtem motorowym bez jakiegokolwiek doświadczenia, to proponujemy wynajęcie sternika lub pierwszy rejs mniejszą łodzią, ta aby spokojnie nabrać wprawy i nie narazić siebie oraz załogi na niepotrzebne koszty.
Podsumowując, skuteczne manewrowanie jachtem motorowym wymaga znajomości powyższych zmiennych i świadomego ich wykorzystania. Dzięki odpowiedniej praktyce i uwadze na te detale, zyskasz pewność i precyzję w swoich manewrach, co sprawi, że poruszanie się po wodzie stanie się bardziej bezpieczne, zarówno dla Ciebie, jak i dla innych użytkowników akwenów.