Mazury pełne są jezior i kanałów. Chcąc przepłynąć łodzią z północy na południe,bądź odwrotnie należy pokonać kilka kanałów. Jednym z nich jest właśnie Kanał Grunwaldzki. Kanał Grunwaldzki, zwany także Leleckim, stanowi malownicze połączenie jezior Kotek Wielki i Tałtowisko, tworząc wodny szlak o długości 470 metrów i osiągający głębokość do 1,8 metra. Historia tego kanału sięga lat 1765-1772. Mimo przeszkód związanych z wojnami napoleońskimi, kanał zdołano odnowić i przywrócić do żeglowności w latach 1845-1849.
Nad kanałem biegnie most drogowy stanowiący fragment trasy Mikołajki – Ryn.Most nie jest jedynie punktem przejazdowym – dla żeglarzy staje się znany przede wszystkim dzięki przystani Zielony Gaj, położonej przy tej wodnej arterii, będącej częścią osady Zielony Lasek. Malownicze brzegi kanału zdobią zalesione tereny, tworząc sielankowy pejzaż.
Kanał Grunwaldzki to nie tylko szlak dla miłośników żeglarstwa; to także raj dla pasjonatów wędkarstwa. W spokojnych wodach tego kanału można złowić ryby takie jak leszcz, okoń, sandacz, szczupak i węgorz, tworząc niezapomniane chwile dla miłośników natury i spokoju nad wodą.
Głębokość kanału Grunwaldzkiego wynosi 1,4 do 1,8 m, a jego długość to tylko ok 470 m. Nad kanałem znajduje się most drogowy – trasa Ryn-Mikołajki.
Większość żeglarzy kojarzy to miejsce z przystanią Zielony Gaj – jest to zatoczka położona dokładnie nad kanałem i należąca do osady Zielony Lasek.
Można tam zapłynąć na ciepły posiłek lub deser, ale trzeba liczyć się z koniecznością postawienia masztu- chyba że w stanicy akurat pusto i jakoś uda się „przycupnąć” na chwilę z położonym „patykiem”.
Kanał Grunwaldzki w nowej odsłonie
Kanał Grunwaldzki, o długości nieco poniżej pół kilometra (0,47 km), przeszedł niedawno kompleksową metamorfozę. Przeprowadzono szereg istotnych działań, w tym zainstalowano 4 przejścia dla zwierząt w formie opasek z kiszek faszynowych, umocniono i pogłębiono dno kanału, zapewniając wymaganą głębokość 1,6 metra, oraz oczyszczono wejścia.
Ta inwestycja była niezbędna ze względu na znaczącą degradację i zły stan techniczny zabezpieczeń brzegowych kanałów, które łączą jeziora, a także fragmentów nabrzeży, obsługujących ruch żeglugowy. Wartość tej istotnej modernizacji sięgnęła imponującej kwoty 11 milionów złotych, co potwierdza jej znaczenie dla infrastruktury wodnej regionu.