marigo-czarter-zasady-bezpieczeństwa-na-jachcie

Jak uchronić siebie i załogę przed wypadkiem na jachcie? 6 PRZYKAZAŃ

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Bezpieczeństwo na jachcie – przeczytaj zanim wypłyniesz !

Jadąc dziś do portu w Sztynorcie, usłyszałam w radio wypowiedź jednego z ratowników Mazurskiego MOPR dotyczącą podsumowania sezonu na Mazurach.

Okazuje się, że kwestię bezpieczeństwa na jachcie często lekceważymy. Nadal giną ludzie ( 6 osób w tym sezonie), wywracają się jachty oraz dochodzi do sytuacji niewyobrażalnej brawury na wodzie. Ilość wypadków na wodzie jest mniejsza niż w latach ubiegłych, ale tylko dlatego, że nasze Mazury odwiedziło w tym sezonie znacznie mniej turystów.

bezpieczeństwo-na-jachcie-czyli-jak-zadbać-o-siebie-i-o-załogę-na-jachcieRatownik MOPR w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na bardzo niepokojący fakt. Chodzi tu o sytuację, w której zapanowało tak zwane „bezpatencie” związane z promocją czarteru jachtów bez jakichkolwiek umiejętności i wiedzy związanej z podstawowymi zasadami zachowania się na wodzie. Ów bezpatencie zatoczyło tak szerokie kręgi, że w świadomości wielu turystów pojawiło się przekonanie, że jacht można wypożyczyć na podobnych zasadach jak rower.

 

Niestety, chęć zysku właścicieli wielu firm czarterowych nie idzie tu w parze z rozsądkiem. Osoby, które przybywają na keję i wyrażają chęć popływania jachtem bez jakichkolwiek kwalifikacji i doświadczenia, są na taki jacht wpuszczane i po krótkiej instrukcji wypływają na jeziora.

 

Wszyscy nasi tegoroczni klienci – naprawdę wszyscy, opowiadali o przypadkach, w których to byli świadkami nieudolnych prób sterowania jachtem spacerowym. Jeden z klientów brał nawet udział w ratowaniu załogi i jachtu, która z wielką prędkością napierała na keję. Inny klient prawie staranował jednostkę typu houseboat, która nieoczekiwanie stanęła sobie w poprzek kanału Sztynorckiego…

Takie historie mnożą się i mnożą, braki w wyszkoleniu lub zupełny brak tego wyszkolenia ma niestety swoje konsekwencje.

Nie wiem, czy wiesz, ale wypożyczając jacht bez patentu, powinieneś być przeszkolony przez armatora. Bezpieczeństwo na jachcie to Twój priorytet w momencie wejścia na pokład. Zasady, które zamieszczamy poniżej powinieneś znać na pamięć i przedstawić je swojej załodze…A zatem do pracy! Spróbujmy razem zmienić trochę mazurską, nawodną rzeczywistość na lepsze.


Po pierwsze :

 

W rejs jachtem płyń z doświadczonym skiperem lub jeśli Ty nim jesteś – koniecznie zrób krótkie szkolenie swojej załodze, rozdziel zadania.

Biorąc pod uwagę nasze doświadczenia i obserwacje, do prowadzenia jachtów żaglowych czy motorowych, konieczna jest obecność osoby, która posiada odpowiednie umiejętności. Taka osoba powinna przed wypłynięciem dokładnie sprawdzić jacht oraz działanie silnika, by w sytuacjach stresowych mieć pewność, że wszystko zadziała. To samo dotyczy komunikacji i kooperacji z załogantami uczestniczącymi w rejsie. Wszyscy powinni dowiedzieć się, co należy robić w wypadku poważniejszych kłopotów. Czyli przydzielamy zadania, np. : Wojtek wydobywa pagaje i wraz z Arkiem chroni burty, a Marek chroni dziób, przygotowuje koło ratunkowe itp. Jeśli każdy będzie wiedział, za jaką czynność jest odpowiedzialny, unikniemy w dużym stopniu prawdopodobieństwa pojawienia się paniki na jachcie.
Ważna sprawa : uświadamiamy wszystkich, że na jachcie dowodzi TYLKO jedna osoba. Taki schemat postępowania jest szczególnie istotny właśnie w sytuacja kryzysowych i zagrażających życiu i zdrowiu.

Pamiętaj o kamizelce asekuracyjnej

zakładanie-kamizelek-ratunkowych

Jeśli na jeziorze wieje powyżej 3 w skali Beauforta, to należy założyć kapoki. Na małych i chwiejnych jachtach, zaleca się ubieranie kamizelek bez względu na siłę wiatru.

Kamizelki należy bezwzględnie sprawdzić przed wypłynięciem na wodę. Sprawdzamy ich stan oraz dopasowanie rozmiaru.

 

Nigdy nie zostawaj pod pokładem w wypadku nagłego pogorszenia pogody

 

Żelazna zasada, którą złamało wielu żeglarzy podczas bardzo silnej burzy nazwanej (niesłusznie zresztą) Białym Szkwałem na Mazurach. W wypadku gdy zaskakuje nas silna burza i grozi nam wywrotka, cała załoga zakłada kapoki i wychodzi NA ZEWNĄTRZ.

 

Zapisz numery alarmowe w telefonie

WOPR-numer-alarmowy-służby-ratowniczej-mazury

 

Zaplanuj rejs i sprawdź prognozę pogody

 

Dobra rada: poczytaj o akwenie, po którym będziesz pływał. Warto zapoznać się z locją i zdobyć informacje dotyczące wypłyceń i kamieni oraz fajnych miejsc na cumowanie.

Koniecznie sprawdź prognozę oraz obserwuj niebo. Wyrób w sobie nawyk wysłuchiwania prognoz pogodowych. 

NIGDY NIE WYPŁYWAJ Z PORTU WIDZĄC TAKIE CHMURY !!!

bezpieczeństwo-na-jachcie-a-chmury

 

niebezpieczne-chmury-burzowe-mazuryOd zobaczenia takich chmur, masz około godziny czasu, aby się odpowiednio przygotować. Ta chmura idzie na ciebie, ale wiatr jakim akurat żeglujesz, ma kierunek przeciwny. To pierwszy i ostatni znak, że zbliża się niebezpieczeństwo. W momencie zblieżenia się czoła chmury, zapada krótka, absolutna cisza, po której to spod tej chmury runie wiatr, a potem ulewa.

W takiej sytuacji unikaj pozostawania na wodzie do tak zwanej ostatniej chwili.

W TYM CZASIE MUSISZ BYĆ W PORCIE LUB W BEZPIECZNYM MIEJSCU PRZY BRZEGU. NIE CUMUJ W POBLIŻU DRZEW, KTÓRE MOGĄ ZOSTAĆ ZŁAMANE I SPAŚĆ NA JACHT.

W warunkach polskich wód śródlądowych, jeśli w porę zlokalizujemy niebezpieczeństwo, ZAWSZE, naprawdę ZAWSZE jest możliwość schronienia się. Wyjątkiem jest jezioro Śniardwy, ale na szczęście powstaje tam nowy port, który zdecydowanie polepszy sytuację bezpieczeństwa na tym akwenie. Więcej o porcie na dole strony.

 

Pomocą w podjęciu decyzji o spłynięciu z jeziora może być system ostrzegania przed niebezpiecznymi zjawiskami wdrożony na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Polega on na tym, że w różnych miejscach na szlaku rozlokowano specjalne lampy, które w przypadku niebezpieczeństwa błyskają – 40 razy na minutę, jeśli istnieje możliwość nadejścia burzy i narasta do 90 razy na minutę przy bezpośrednim niebezpieczeństwie.

 

Uruchom silnik i płyń z wiatrem, gdy jednak burza złapała Cię na wodzie

Jeśli masz silnik, uruchom go i pamiętając skąd uderzy wiatr – ustaw się do jego kierunką rufą – nie dziobem. Gdy uderzy, nie pozwól łódce ostrzyć. Nawet, gdy silnik zgaśnie, bądź gotów na sterowanie rumplem, lub kołem sterowym, tak aby utrzymać kurs z wiatrem. Podnieś miecz – całkowiecie lub 2/3.

 

 

Blog żeglarski – czekamy na pomysły i sugestie! Ahoj :-)[/vc_column_text][vc_btn title=”ZOBACZ JESZCZE :” style=”3d” color=”danger” align=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_basic_grid post_type=”post” max_items=”3″ item=”basicGrid_SlideBottomWithIcon” grid_id=”vc_gid:1542223151766-88ee55e7-877b-9″ taxonomies=”51, 54, 48″][/vc_column][/vc_row]

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *