Żeglowanie po Mazurach to wspaniały pomysł! Wybierasz się zatem na Mazury ale masz wiele obaw? Dręczy Cię pytanie, jak nie ośmieszyć się w oczach załogi (marzysz przecież o tym, aby zabłysnąć- prawda?).Pozwól nam, abyśmy mogli Ci pomóc w opanowaniu podstawowych wskazówek i instrukcji żeglarskich dla początkujących. Żeglowanie po Mazurach naprawdę może być proste i przyjemne, ale musisz zdobyć wiedzę i doświadczenie – inaczej się nie da. Jeśli interesuje Cię żeglowanie z dziećmi, zapoznaj się ze wcześniejszym wpisem na ten temat. Po przeczytaniu artykułu zerknij na stronę Czarter Jachtów Żaglowych– może któraś jednostka przypadnie Ci do gustu i to własnie na niej zwiedzisz przepiękny szlak Wielkich Jezior Mazurskich?
A zatem zaczynamy 🙂 Na początek :
- Wybierz spokojne, niezatłoczone wody. Jeśli jesteś początkującym żeglarzem i dopiero się uczysz, to jedną z najważniejszych wskazówek jest, aby pamiętać o ćwiczeniach w warunkach lekkiego wiatru i małego natężenia ruchu na wybranych wodach. Ważny jest również port, z którego będziesz wypływał. Wybierz taki port, który oferuje sporo miejsca pomiędzy kejami, a wypływanie lub wpływanie nie wiąże się z ciągłą walką z wiatrem dopychającym.
Przykładem takiego miejsca jest port Sztynort, który jest wyjątkowo zaciszny i bardzo dobry do szkolenia pierwszych manewrów nie tylko na wodzie, ale przede wszystkim w porcie (bo przecież właśnie przy cumowaniu i wychodzeniu dochodzi do największej ilości szkód).
Mamy wielu klientów, którzy zanim wypłyną, ćwiczą sobie kilka razy wchodzenie i wychodzenie i dzięki temu:
szkolą załogę, zapoznają się z łodzią (szczególnie, jeśli to jest ich pierwszy rejs jednostką z kołem sterowym), nabierają wprawy i pewności siebie w zaciszu keji rezydenckiej i bez niepotrzebnych gapiów 😉
- Wybierz małą łódkę do nauki żeglowania po Mazurach, znacznie łatwiej nauczysz się podstaw z mniejszą powierzchnią żagla. Mała łódź będzie bardziej elastyczna i łatwiejsza w manewrowaniu, a także będzie idealna do ćwiczenia kontrolowanego wywracania się (patrz wskazówka 7 poniżej).
- Rozpoczynaj od wynajmu łódki z jednym żaglem – podobnie jak w punkcie wyżej zaczynając od łodzi, która jest uzbrojona tylko w jeden żagiel będziemy mogli uczyć się żeglarstwa w łatwiejszy i mniej skomplikowany sposób.
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w żeglarstwie. Istnieją pewne żeglarskie podstawy dotyczące bezpiecznego pływania, których należy bezwarunkowo przestrzegać, nie zależnie od tego czy jesteś początkującym żeglarzem czy bardzo doświadczonym. Poniżej 10 najważniejszych.
- Sprawdź prognozę pogody, tak aby być przygotowanym na wszystko, co może przynieść ze sobą jej gwałtowne załamanie. Bardzo fajna stronka z aktualnymi burzami http://pl.blitzortung.org/
- Pamiętaj, aby zabrać ze sobą odpowiednie rezerwy odzieży i podstawowego sprzętu, który może być przydatny w razie załamania pogody. Tutaj zobacz Jakie Ubrania na Jacht trzeba zabrać i na co zwrócić uwagę przy ich wyborze. Żeglarstwo i jego podstawy to przede wszystkim bycie ciągle przegotowanym.
- Zapoznaj się z działaniem żagla. Najlepsi żeglarze to tacy, którzy są w stanie dostosować ustawienie żagla, tak, aby wykorzystać największe zalety zmieniającego się wiatru oraz warunków wody. Ogólnie rzecz biorąc, żagiel powinien być stosunkowo płaski, gdy wiatr jest albo bardzo lekki lub bardzo silny i pełen, kiedy wiatr jest łagodny.
- Celowe wywracanie łodzi dnem do góry. Może się to wydawać jedną z najdziwniejszych wskazówek dla początkującego żeglarza, jakie możemy podpowiedzieć, ale lepiej jest ćwiczyć, jak poradzić sobie z wywróconym jachtem w kontrolowanym środowisku, w przeciwieństwie do jednego wywrócenia łodzi w niekontrolowanym środowisku. Najlepiej jest się uczyć poprzez doświadczenie, a cenne podstawy żeglarstwa, które zdobędziesz podczas próbnego wywracania małej łodzi będą służyły Ci równie dobrze, w przypadku zajścia takiej sytuacji w rzeczywistości.
- Szanuj bom. Jedne z najczęstszych urazów żeglarskich są wynikiem niewiedzy, kiedy bom będzie w ruchu. Aby uniknąć uderzenia w głowę, lub co gorsze wypadnięcia za burtę, należy zawsze mieć świadomość ruchomego bomu.
- Naucz się podstawowych pojęć żeglarskich. Zanim wynajmiesz swój pierwszy jacht, musisz upewnić się, że znasz podstawowe pojęcia żeglarskie. Powinieneś wiedzieć, jaka jest różnica między bajdewindem a fordewindem, co to jest sterburta itp.
- Praktyka czyni mistrza. Nie próbuj sam uczyć się wszystkich podstaw żeglarstwa. Zainwestuj w dobry kurs żeglowania, przewodniki a także książki, oraz ucz się od znajomych, którzy mają już doświadczenie. Jeśli to Twój pierwszy wynajem jachtu, to może decyduj się na zatrudnienie wykwalifikowanego sternika (chociaż na 2 dni).
Żagle Mazury – zasady i instrukcje.
Opanowanie podstaw żeglowania zaczynamy od zapoznania się z zasadami prawostronnego ruchu żeglugi.
- Bądź czujny i obserwuj oraz nasłuchuj, aby uniknąć kolizji z innymi łodziami.
- Utrzymuj cały czas bezpieczną prędkość, tak abyś miał ciągłą kontrolę nad łodzią.
- Użyj zdrowego rozsądku przy ocenie ryzyka kolizji z innymi łodziami, które są w pobliżu i wokół Ciebie.
- Jacht płynący prawym halsem zawsze ustępuje jachtowi płynącemu prawym halsem. Jeśli dwie żaglówki zbliżają się do siebie, a wiatr jest na rożnych stronach każdej łodzi, wtedy ogólnie przyjętą zasadą jest, że jacht, który ma wiatr z lewej burty musi zawsze ustąpić pierwszeństwa .
- Nawietrzny ustępuje zawietrznej: jeśli dwie żaglówki zbliżają się do siebie, a wiatr jest po tej samej stronie każdej łodzi, wtedy ogólnie przyjęte reguły mówią, że jacht, który ma wiatr po nawietrznej stronie (płynie z wiatrem) musi ustąpić pierwszeństwa jachtowi, który ma wiatr po zawietrznej stronie (płynie w przeciwnym kierunku).
- Jeśli istnieje ryzyko kolizji z innym statkiem, a wszystkie inne sposoby zawiodą, wówczas zaakceptowane zasady żeglarskie stanowią, że którykolwiek z jachtów ma inną łódź po stronie sterburty musi ustąpić pierwszeństwa przepływu tej łodzi ( sterburta znajduje się po prawej stronie łodzi, gdy łódź skierowana jest do przodu).
- Każdy statek wyprzedzający inny, powinien zawsze ustąpić drogi statkowi wyprzedzanemu. Żaglówka zawsze powinna ustąpić drogi każdej łodzi, która: a) nie znajduje się pod czyimś dowództwem b) ma ograniczone zdolności manewrowe, oraz c) prowadzi połowy.
- Przepływając wąski kanał, według instrukcji żeglowania, należy być możliwie najbliżej zewnętrznej krawędzi.
- Niekomercyjne łodzie motorowe z reguły ustępują miejsca innym łodziom, chyba, że jacht jest w trakcie wyprzedzania innego. Jednak ogólnie przyjęte zasady żeglowania mówią, że jachty żaglowe powinny starać się trzymać z daleka od drogi dużych statków i promów, które mogą mieć problem ze zwolnieniem lub zmienieniem kierunku, zwłaszcza w wąskich kanałach.
Żeglowanie po Mazurach – powody do nauki
Rozważasz rozpoczęcie żeglowania? Cóż, istnieje wiele powodów, dla których warto jest się nauczyć żeglować. Żeglarstwo jest powszechnym sportem, który oferuje wiele korzyści, z których najważniejszą jest, po prostu świetna zabawa. Wyobraź sobie białe żagle falujące na tle jasnego nieba, energetyzujący dotyk bryzy na twarzy i łagodne ruchy jachtu, poruszającego się na wodzie. Miłośnicy żeglarstwa często mówią, że żeglarstwo to coś więcej niż sport, to styl życia.
- Podczas gdy żeglowanie jest świetnym sposobem, aby cieszyć się świeżym powietrzem, wymaga ono również, abyś był aktywnym uczestnikiem i to w znacznie większym stopniu, niż jakikolwiek inny typ pływania łodzią. Kiedy nauczysz się jak żaglować, będziesz posiadał nie tylko umiejętności związane ze wszystkimi aspektami swojej łodzi, ale także będziesz wiedział jak środowisko dookoła wpływa na łódź, począwszy od wiatru, a skończywszy na stanie pogody. Właśnie, dlatego nauczenie się, jak żeglować może dać poczucie spełnienia i satysfakcji.
- Oczywistą rzeczą jest, że aktywny charakter żeglugi oznacza, że może ona być świetnymi ćwiczeniami zarówno dla Ciebie jak i dla pasażerów, którzy zapewne będą bardzo chętni do pomocy. Podczas gdy żeglowanie jest bardzo aktywnym sportem, na który składa się intensywna praca fizyczna, może być ono również niezwykle relaksującym zajęciem. Pokład jachtu może być świetnym miejscem do rozrywki, niezależnie od tego, czy wykorzystujemy ją do zjedzenia lekkiego lunchu, czy też po prostu do spędzenia czasu z rodziną i przyjaciółmi.
- Uczenie się żeglowania nie musi być wcale skomplikowane, zwłaszcza, jeśli zainwestujesz w prosty kurs żeglarski oraz zaczniesz naukę na małej żaglówce. Jedną z pierwszych rzeczy, które polecamy każdemu, kto chce nauczyć się jak żeglować, to sprawdzenie czy w Twojej okolicy są jakieś szkółki żeglarskie dla początkujących. Naucz się, jak żeglować i popraw, jakość życia już dziś!
Jak naprawdę się żegluje?
Żeglowanie po Mazurach dla początkujących
Żeglowanie działa poprzez „złapanie wiatru” tylko wtedy, gdy łódź płynie z wiatrem. Resztę czasu, zasadniczo żagiel ma takie same funkcje jak skrzydło samolotu znajdujące się na ogonie:
- Prawidłowo napięta (wyregulowana i ustawiona), krawędź żagla – lik przedni – skierowana jest do wiatru, tworząc większe ciśnienie po stronie nawietrznej (stronie zwróconej do wiatru) oraz niższe ciśnienie po stronie zawietrznej (strona z oddalona od wiatru).”
- „Ciąg” żagla, czyli ruch od strony niższego ciśnienia powoduje, że łódź się przemieszcza. Dzieje się tak, dlatego, że żagiel nie jest płaskim arkuszem tkaniny, tylko jest zakrzywiony, tak jak skrzydło, dlatego też powietrze przepływające przez grzbiet zakrzywionej części porusza się szybciej,niż porusza się ono po drugiej stronie (krzywizna żagla jest wykonana przez specjalistę, który starannie wykonuje cięcia i szycia wąskich paneli, które później składają się na żagle).
- Nie każdy ciąg wytworzony przez żagiel pozwala na przemieszczanie się jachtu do przodu. Ponieważ kierunek ciągu jest skierowany pod kątem prostym do żagla, niektóre siły ciągną łódź w bok – ale kształt kadłuba i miecza w połączeniu z sterem, tworzą dużą odporność na siły działające z boku i dzięki temu łódź płynie do przodu.
Z tego powodu, kiedy występuje „halsowanie” pod wiatr, większość żaglówek płynie trochę w bok (dryfowanie), jak i w przód. Marynarze nazywają to „tworzeniem swobody” i zawsze biorą ją pod uwagę podczas nawigowania. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat żeglugi, koniecznie odwiedź najbliższą szkołę żeglarską lub dołącz do znajomych, którzy w ramach urlopu decydują się na wynajem jachtów na Mazurach i żeglują wtedy do woli.
Do czego służy miecz?
Miecz jest zasadniczo płaskim ostrzem wystającym u dół wody i jest przymocowany do spodu jachtu. Posiada on dwie funkcje: zapobiega zdmuchiwaniu łodzi na bok przez wiatr, i utrzymuje balast, dzięki czemu łódź nie wywraca się tylko zachowuje stabilną pozycję na wodzie. Decydując się na wynajem lub zakup konkretnego modelu łodzi, powinieneś wiedzieć, na jaką max głębokość opuszcza się miecz, tak aby unikać niepotrzebnych kolizji z dnem.
Mamy wiele rodzajów mieczy. Tradycyjne łodzie mają wdzięczne tzw. kile, czyli takie miecze wbudowane w kształt kadłuba; balast jest albo przykręcony do dołu takiego kila lub umieszczony w jego wnętrzu. Kil jest zbudowany z takiego samego materiału jak łódź – zwykle z włókna szklanego, aluminium lub z drewna – a balast jest wykonany z ołowiu. Jest to solidna, sprawdzona konstrukcja, ale głównie na morze – na Mazurach jest zbyt wiele mielizn i kamieni. Poza tym łodzie posiadające stały kil, wydają się być bardziej powolne, dlatego też większość nowoczesnych żaglówek używa mieczy tzw obrotowych/ uchylnych.
Miecz uchylny zapewnia nie tylko balast, ale jest on również bardziej wydajny niż te, które są wbudowane na stałe. Nie ogranicza on „pola manewru” – oraz bocznych ruchów łodzi spowodowanych przez wiatr wiejący w żagle. Pole manewru jest problemem zwłaszcza podczas żeglowania jachtu po stronie „nawietrznej”, albo pod wiatr – wtedy żaglówki prawie zawsze mają jakąś swobodę – zazwyczaj tylko kilka stopni. Wystarczy to jednak, aby utworzyć „kąt natarcia” między przepływającą wodą, a skrzydłem miecza.
Większość świeżych żeglarzy myśli, że miecz jest tylko balastem, tak naprawdę jest to skrzydło, pływające pod łodzią.
Gdy nauczyć się żeglować, będziesz chciał zapewne wynająć jacht.
I ZOBACZ NASZE NAJLEPSZE OFERTY!
- Tradycyjna mądrość mówi, aby zacząć od czegoś małego, jakiejś prostej szalupy (łodzi z dwoma żaglami), po to, aby doskonalić swoje umiejętności i poruszać się do przodu. Łódź, która może się łatwo wywrócić nauczy cię bardzo szybko pływać – ale większość dorosłych woli zainwestować w większą jednostkę, coś w przedziale 22 do 27 metrów. Taka łódź jest łatwa do pływania, przestronna, bezpieczna i niedroga, ale nie uchroni Cię od błędów popełnionych podczas pływania. Będzie ona miała większe możliwości gościnne, pomoże w przewożeniu narzędzi na całodniowy rejs lub ułatwi wygodny, suchy nocleg. Co więcej takie łódki będą posiadać podstawowe pomieszczenia zapewniające komfort (toaleta) oraz co najmniej lodówkę, a być może nawet proste urządzenia kuchenne.
- Ponieważ Twoje umiejętności będą rosły szybko w momencie, gdy regularnie będziesz żeglować nie kupuj jachtu, który będzie super bezpieczny gdyż sprawi to, że Twoja babcia na nim zaśnie. Zamiast tego dowiedz się, jakie łodzie są popularne w Twoich okolicach, zwłaszcza wśród żeglarzy regatowych. Nawet, jeśli nie chcesz się ścigać, wkrótce będziesz chciał zachowywać się jak zawodnik. Jedno jest pewne – wszyscy żeglarze cieszą się z większej prędkość swoich łodzi, bo jest wtedy więcej zabawy, i dobrze jest zacząć od łodzi, która ma potencjał prędkości. Im bardziej efektywna łódź, tym skuteczniej Twoje umiejętności będą rosły oraz będziesz miał więcej zabawy z żeglowania. A kiedy nadejdzie czas, aby sprzedać łódź, znajdziesz więcej kupujących, jeśli w okolicy jest aktywna flota wyścigowa.
Jak działa ster?
Żaglówki są sterowane za pomocą steru pionowego, podobnego do ostrza, który jest montowany zarówno na pawęży (płaskiej powierzchni rufy) lub pod łodzią. W obu przypadkach ster działa poprzez odchylanie strumienia wody: gdy sternik-osoba trzymająca ster, która może być zarówno kobietą jak i mężczyzną – porusza nim wtedy następuje odchylenie, woda uderza w niego ze zwiększoną siłą z jednej strony i mniejszą siłą z drugiej. Ster porusza się w kierunku niższego ciśnienia. Tak, jak jest ustawiony ster, tak porusza się rufa, a łódź się odwraca.
- Podczas odwracania łodzi wokół punktu w pobliżu jej części środkowej – koło grubszej części słupa masztu. Rufa porusza się w jedną stronę, a łuk porusza się w drugą stronę, tak, aby łódź zmieniła kierunek. W bardzo bliskiej odległości ważne jest, aby sternik pamiętał o tym i zapewnił odpowiedni zapas dla kołysania się rufy w celu uniknięcia kolizji z innymi łodziami, dokami, bojami itp. Większość nowych żeglarzy popełnia ten błąd, ale rzadko więcej niż jeden raz.
- Większość mniejszych żaglówek (poniżej 30 stóp lub) wykorzystuje „rumpel”, aby obrócić ster. Jest to w zasadzie kij wykonany z drewna lub aluminium, czasami, przymocowany do górnej części steru. Rumpel zapewnia efekt dźwigni, tak, aby poruszyć sterem pod naporem wody poruszającej się w poprzek. Ciśnienie to może być znacznie większe. Nawet w przypadku małej łódki rumpel ma zwykle trzy lub cztery stopy długości; przy silnym wietrze sternik często wolałby, aby był on znacznie dłuższy. Dlatego większe łodzie zazwyczaj używają koła, przymocowany do steru za pomocą kabli i stalowej „ćwiartki”, który zapewnienia wystarczający efektu dźwigni. Chociaż sterowanie kołem wymaga mniej wysiłku, dla osób uczących się jest znacznie lepsze, ponieważ zapewnia natychmiastową reakcję: w przypadku, gdy żagle są przycinane nieprawidłowo, wykwalifikowany sternik będzie w stanie wyczuć to przez ster. Z tego powodu niektórzy doświadczeni żeglarze wyścigowi wolą rumpel, nawet na dużych łodziach.
Czy będę się przewracał?
Jeśli żeglujesz łódką mieczową, deską windsurfingową lub inny typem nieobciążonej łodzi, wywrócisz się prędzej czy później, jednak zapewne wcześniej. To jest po prostu cecha tych łodzi i ludzi, którzy uczą się na nich pływać i prostować je w miarę szybko, bez większego wysiłku. W rzeczywistości, to część zabawy i łapania „wyczucia”.
W miarę jak będziesz zdobywał doświadczenie, zapoznaj się z tym jak zachowuje się jacht balastowy, gdy próbujesz go „położyć”.
Jacht balastowy ma wystarczająco dużo balastu, aby utrzymać łódź na prawej stronie we wszystkich warunkach, nawet w przypadku możliwego huraganu,. Tak, wszystkie żaglówki „przechylają się” (kładą się) przy silnym wietrze, czasami tak głęboko, że fale są w stanie wymyć pokład. Jest to tylko jedna część żeglowania, ale za to taka, która najbardziej cieszy, wielu żeglarzy. Ale jeśli chodzi o wywrócenie, jachty balastowe mają fizykę po swojej stronie.
Po pierwsze, w momencie przechylenia się łodzi, ciśnienie wiatru na żagle maleje, ponieważ żagiel stawia mniejszy opór w stosunku do wiatru. Wyobraź sobie, że stoisz w polu smagany wiatrem trzymając w rękach kawałek sklejki: jeśli próbujesz trzymać sklejkę prosto w górę, wiatr zdmuchnie ją natychmiast, jeśli jednak przechylisz ją pod kątem 45 stopni, ciśnienie będzie znacznie mniejsze, To samo dzieje się w żaglem, a im większe przechylenie żagla od łodzi, tym mniejsze ciśnienie występuje.
Po drugie, miecz znajduje się kilka stóp poniżej linii wody, i w momencie przechylenia się łodzi jego równowaga staje się większa. Wyobraź sobie, że trzymasz hantle w ręku, a Twoje dłoń ułożona jest prosto. Teraz podnieś hantle z dala od ciała, trzymając rękę prosto – hantla robi się znacznie cięższy przybliżając tym samym ramię do poziomu, prawda? To tak samo pracuje miecz, gdy występuje przechylenie łodzi w bok.
Połączenie tych dwóch efektów – żagla wytwarzającego mniejszy moment przechyłowy, oraz balastu produkującego większą podsterowność podczas przechyłu łodzi, – sprawia, że zauważysz, że jest bardzo mało prawdopodobne, aby jacht balastowy przewrócił się. Na początku będzie w to trudno uwierzyć, kiedy poczujesz przechylenie się łodzi, które, będzie coraz większe i większe, aż do momentu, gdy woda znajdzie się w kokpicie, jednak musisz dać szansę swojemu jachtowi. To jest fizyka. To działa. I to jest po twojej stronie.
Żeglowanie po Mazurach może być bardzo proste
Czytając książki i czasopisma na temat pływania łodzią, można by pomyśleć, że żeglowanie jest trudne, ale w tym przypadku nie jest to prawda. Żeglarstwo jest naprawdę bardzo proste; wykwalifikowany instruktor może nauczyć Cię podstaw w godzinach popołudniowych. Większość początkujących rozpoczynało żeglowanie na własną rękę już po kilku lekcjach. Gdy po raz pierwszy wypłyniesz, będziesz się zastanawiać, dlaczego czekałem tak długo, by się tego nauczyć.
Aby być pełnowartościowym marynarzem, potrzebne Ci są trzy podstawowe umiejętności: po pierwsze, musisz być w stanie powiedzieć, w którą stronę wieje wiatr jest. Jest to trudne na początku dla niektórych osób, ale szybko staje się ich drugą naturą. Obecnie żaglówki mają wiele gadżetów, które pomogą Ci w określeniu kierunku wiatru: istnieje wiatrowskaz na szczycie masztu wraz ze wstążkami lub przędzą („kontrolkami”), które są wiązane na słupku, i pokazują kierunek wiatru. Obecnie nawet wykwalifikowani żeglarze korzystają z tej pomocy na stałe.
Po drugie, musisz być w stanie dokładnie sterować. U większości ludzi trwa to około pięciu minut, aby się nauczyć jak sterować, no może dziesięć dla tych, którzy nie potrafią chodzić i żuć gumy jednocześnie :-).
Po trzecie, trzeba nauczyć się rozpoznawać, kiedy żagiel właściwie pracuje– czyli kiedy nie gubi wiatru (bo jest zbytnio wybrany) bądź kiedy jest w zbytnim łopocie. Doświadczony żeglarz może się bawić w regulowanie żagla przez cały czas.
Mazury to cudowne miejsce- idealne na to,aby wynająć jacht i poznać je od środka.Wielu wraca tu co roku, aby pozbyć się stresu, uciec od codzienności, zaszyć się w szuwarach i po prostu wschłuchiwać się w odgłosy natury…
Najlepszym sposobem, aby tak naprawdę „zespolić” się z wspaniałą mazurską naturą, jest jej eksploracja od wewnątrz. Samo jeżdżenie samochodem po krainie Wielkich Jezior Mazurskich nie wystarcza. Aby poczuć to „coś”, dobrze jest wynająć jakiś wodny środek transportu i pobyć trochę na wodzie. Nie ważne czy wynajmiesz motorówkę czy żaglówkę, ważne abyś spędził/spędziła tu chociaż kilka dni.
Najlepszymi terminami, według nas, na żeglowanie po Mazurach jest druga połowa czerwca i początek lipca. Nie ma jeszcze tłumów, a jest już ciepło. To samo dotyczy końca sierpnia i początku września – piękna przyroda w pierwszych barwach jesieni oraz stosunkowo ciepłe noce i dni.
Jeśli potrzebujesz porady lub wskazówek przy wyborze jachtu, chętnie podpowiemy i doradzimy. Naszym klientom oferujemy bezpłatne, krótkie szkolenia przed rejsem oraz płatne, w wypadku, gdy ktoś potrzebuje nauki od podstaw w manewrowaniu jachtami spacerowymi.
Zatem nie czekaj już dłużej i ruszaj na żagle! U nas wynajmiesz jachty typu Tes 32 , Tango 33 oraz Antila 33– wszystkie bardzo zadbane, wyposażone w szprycbudy i bimini, silniki skrętne, ogrzewania i stery strumieniowe. Serdecznie zapraszamy!
ps. Jeśli leży Ci na sercu dbałość o tą cudną krainę, jaką są Mazury, poczytaj proszę tekst poniżej i jeśli możesz, podaj dalej.
Mazury, to nie gąbka, którą się „wyciska” i zostawia!
Obserwując nieuchronne zmiany, z przykrością stwierdzam, iż wielu nowych adeptów żeglarstwa wydaje się traktować Mazury i żeglarstwo tylko jak formę rozrywki. Mam tu na myśli zabawę bez konsekwencji, wykorzystanie zasobów na maxa , jak najmniejszym kosztem, szybki powrót z balangi ze zdjęciami typu selfie, które potem można będzie wrzucać na „fejsa”.
Żagle Mazury – dlaczego pokolenie tak zwanych „starych żeglarzy” załamuje ręce, wybierając się na szlak w szczycie sezonu?
Wokół „sternicy” pływający byle jak, bez znajomości podstawowych zasad bezpieczeństwa na jachcie oraz pierwszeństwa na wodzie.
Wystrojeni w drogie, firmowe koszulki oraz czapki z daszkiem, piją za dużo, kręcą filmiki, nie patrzą na zbliżające się jednostki. Znane są chyba już wszystkim historie pochodzące z śluzy Guzianka… Ścisk, tłok, przepychanki i wyzwiska, zahaczanie masztami, uderzanie dziobem w inne jachty…
Niewiele lepiej jest w portach czy na mazurskich bindugach. Co zjedzone i opróżnione bardzo często ląduje za burtą lub w lesie. Co wydalone, szybko do wody.
Na forach żeglarskich aż huczy od tematów związanych z zachowaniem się „młodej gawiedzi żeglarskiej” na Mazurach i niektórzy snują nawet utopijne wizje kar i zastraszania, podglądania i donoszenia. Wątpię, aby brać żeglarska, o której tu mowa w negatywnym tego słowa znaczeniu zaglądała w ogóle na fora, ale pomysły związane z karami raczej nie odniosą skutku.
Żagle Mazury- szkolenia żeglarskie i ich jakość
Szkolenia żeglarskie, wciąż niestety za bardzo nastawione na teorię, która w wielu wypadkach nie nadąża za zmianami. Zmiany dotyczą nie tylko ilości użytkowników akwenu, ale również wielkości łodzi jak również rodzaju osprzętu na niej zastosowanego. Brakuje dobrej pracy nad manewrówką w portach i nad wpojeniem szacunku do przyrody i żywiołu. „Nowi” na szlaku WJM charakteryzują się najczęściej totalnym brakiem samokrytycyzmu oraz brakiem świadomości, co może się wydarzyć, gdy nagle zmieni się pogoda.
W ciągu ostatnich 15-stu lat na Wielkich Jeziorach Mazurskich nastąpił prawdziwy wysyp nowych konstrukcji jachtowych. Większość z nich to jednostki ponad 26-28 stopowe, gdzie jeszcze nie tak dawno standardem były Venuski, El bimba, Oriony czy Sasanki 660.
Problem obowiązkowego patentu żeglarskiego nadal nie został rozwiązany. Co z tego, że patent jest obowiązkowy, jeśli szkolenia są marnej jakości, robione na ilość, bez wprowadzania czynników motywujących młodych żeglarzy do dalszego doskonalenia swoich umiejętności na dobrych kursach doszkalających.
Przerażająca jest relacja żeglarza, który jako młody chłopak, w trakcie burzy na jachcie, zostaje zamykany w kamizelce ratunkowej, pod pokładem, przez swoich „wyszkolonych” na kursie żeglarskim starszych braci. Opowieści związanych z chowaniem dzieci pod pokładem w sytuacji zagrożenia wywrotką też było wiele.
Mazury, które pamiętam…
Mazury, które pamiętam sprzed 20 lat, to ciche jeziora, czyste brzegi, które po zacumowaniu opuszczaliśmy z przygotowanym ogniskiem „na start”dla następnych przybyszy. Opuszczone przez nas bindugi były czyste i pozbawione jakichkolwiek śladów naszej bytności. Kupy oraz inne smrody zakopywaliśmy. Dawaliśmy radę- tego nas nauczono. Nie straszono nas- wpojono nam zasady korzystania z dobrodziejstw, jakie oferują nam Mazury.
Żagle Mazury bez patentu?
A co gdyby w ogóle znieść patenty???
W pierwszym momencie wydaje się to być nie do pomyślenia. Ale jak się dłużej zastanowić, to można przecież opracować zasady, które niejako zmuszą osoby chcące pływać po Mazurach, do szlifowania swoich umiejętności. W jaki sposób? A na przykład w taki, że dobre jakościowo szkolenia, odbyte przez delikwenta chcącego wypożyczać jachty, nagradzane będą sowitym rabatem.
Uważam, że uwolniony rynek szkoleń żeglarskich sam by się uregulował, jeśli za jakość byłaby dobra „marchewka”.
Podsumowując:
Mazury się zmieniają i zmieniać się będą. To, czy nasze dzieci będą mogły na nich wypoczywać, zależy tylko od nas.
Pomyślmy o Mazurach, jak o skarbie, który musimy chronić, a nie wykorzystywać. Pogadajmy o problemie tutaj poruszonym przy okazji żeglarskiej posiadówki, może uświadomienie to jedyna droga?