Czarter łodzi motorowych Mazury bez patentu – to musisz wiedzieć!
Czarter bez patentu? Czy to możliwe??
Czarter bez patentu reklamowany bardzo intensywnie w sieci sprawił, iż wielu decyduje się na wynajem jachtu motorowego dużo chętniej niż w latach poprzednich. Od kilku lat na Mazurach obserwuje się zdecydowany przyrost ilości łodzi motorowych w stosunku do łodzi żaglowych. Są to łodzie motorowe, które można wynająć zupełnie bez patentu. Niestety, potencjalni najemcy błędnie kojarzą możliwość czarteru bez patentu z wynajmowaniem sprzętu bez posiadania jakiejkolwiek wiedzy na temat zachowania się na wodzie…
Poniżej najważniejsze informacje związane z wynajmem łodzi motorowych bez patentu:
Czarter bez patentu i bez szkolenia…
Musisz wiedzieć, że od jakiegoś czasu możliwy jest czarter łodzi motorowej bez patentu. Dotyczy to jachtów z silnikiem 13 KM(10 kW) lub więcej – ale tylko w wypadku gdy, jacht motorowy (spacerowy) na czarter ma długość 13m- prędkość w takich jachtach jest bowiem ograniczona konstrukcyjnie do 15km/h i nie są wtedy wymagane uprawnienia. Wymagane jest natomiast przeszkolenie z zakresu bezpieczeństwa na wodzie potwierdzone wystawieniem odpowiedniego dokumentu. Najważniejsze zasady bezpieczeństwa na wodzie:
- Przy każdym zacumowaniu sprawdź stan techniczny łodzi oraz steru i olinowania.
- Nie unikaj kamizelek ratunkowych – w tej kwestii lepiej „dmuchać na zimne”.
- Kamizelki ratunkowe oraz koło ratunkowe powinny być zawsze pod ręką.
- Zabezpiecz telefon przed zmoknięciem i wprowadź do niego numer : 601 100 100 (numer Mazurskiego WOPR)
- Omijaj z daleka miejsca niebezpieczne (mielizny, kamienie). Znaki kardynalne wskazują je bardzo dokładnie. Idealnym rozwiązaniem , gdy decydujesz się na czarter jachtów motorowych Mazury, jest używanie aplikacji Taider – jest to mapa jezior mazurskich na smartfon lub tablet – można sobie ustawić alarm, który w odpowiednim momencie poinformuje załogę i sternika o bliskości jakiejś przeszkody podwodnej. Na naszych jachtach Nautika 1000 S i Nautika 830 S dostają Państwo wykupiony abonament na tą mapę na czas rejsu i można z niej korzystać na tablecie zainstalowanym przy kole sterowym.
- Przy bardzo silnym wietrze, najlepiej nie wychodź z portu. Jeśli burza złapie Cię na jeziorze i nie możesz już płynąć, rzuć kotwicę na dł ok. 30 m oraz rozdaj kamizelki ratunkowe. Cała załoga musi być na zewnątrz, w kokpicie. W razie potrzeby wezwij pomoc.
- Pamiętaj, wybieraj rozwiązania wpływające przede wszystkim na bezpieczeństwo załogi i jachtu.
- W razie problemów z czarterem łodzi motorowych bez patentu, służymy pomocą pod nr telefonu : 693 734 645
Dodatkowo: w wypadku, gdy nie posiadasz patentu, ani umiejętności konieczne jest odbycie szkolenia pod okiem armatora jachtu lub zaprzyjaźnionej osoby.
Jeśli pływałeś już kiedyś na jachcie z silnikiem spalinowym (np. żaglowym), to warto jest dokładnie zapoznać się z jachtem motorowym, który zamierzasz wziąć w czarter. Takie jachty są zwykle lepiej wyposażone niż żaglówki, dlatego warto jest poznać obsługę każdego urządzenia.
Traktowanie kierowania łodzią motorową na równi z prowadzeniem samochodu.
Niestety, wiele osób, które „zachłysnęły” się ideą czarteru łodzi motorowych bez patentu traktuje sterowanie jachtem motorowym na równi z kierowaniem samochodem. Kanały oraz mazurskie porty pełne są obecnie sytuacji, które potwierdzają tą teorię.
Sternicy nie biorą w ogóle pod uwagę tzw inercji jachtu – przy hamowaniu oraz przy manewrach portowych. Każdy jacht posiada określoną wagę i prędkość w danym momencie. Chcąc go wyhamować, należy zwolnić i wrzucić wsteczny bieg. Należy koniecznie pamiętać o tym, że siła pchająca do przodu w stosunku do siły na biegu wstecznym, jest mniej więcej jak 3 do 1.
Wniosek: jacht nie zahamuje jak samochód, któremu wciskasz hamulec. Jacht potrzebuje czasu, a Ty musisz go wziąć pod uwagę przy planowaniu manewrów portowych.
Zapoznaj się z wiedzą dotyczącą pierwszeństwa na wodzie.
Wielu sterników porywających się na czarter jachtu motorowego na Mazurach myśli chyba, że w kwestii pierwszeństwa:
- kto pierwszy, ten lepszy,
- kto bardziej wypasiony ;-), ten pierwszy,
- kto motorowy, ten pierwszy… i wiele, wiele innych
A TO DUŻY BŁĄD…
Czarter bez patentu Mazury – kto ma pierwszeństwo?
Sprawa wygląda jednak następująco:
- jachty motorowe ustępują pierwszeństwa jachtom żaglowym. Wyjątek stanowią statki Żeglugi Mazurskiej. Należy oczywiście zachować zasadę ograniczonego zaufania, bo niektórzy pływają w stanie delikatnie mówiąc – błogiego rozkojarzenia.
- Jednostki, których prędkość przekracza w danej chwili 40 km/h powinny pozostawiać innym użytkownikom akwen zapewniający możliwość swobodnego manewrowania. Jachty o dużej prędkości nie mogą oczekiwać, aby inne statki ustępowały im pierwszeństwa.
- Małe statki powinny ustępować wszystkim statkom o długości większej niż 20m. Chodzi tu głównie o statki „w pracy”. Jeśli natomiast duży rozwija dużą prędkość, a my nie- to wtedy my mamy pierwszeństwo
I teraz najważniejsze:
- pomiędzy dwoma jachtami o napędzie motorowym obowiązuje zasada „prawej ręki”– pierwszeństwo ma jednostka, która znajduje się z burty prawej.
- W wypadku kursu kolizyjnego, należy unikać przecinania kursu przed dziobem– należy iść za rufą statku, któremu ustępujemy drogi.
- Jeżeli oba jachty motorowe płyną wprost na siebie, oba powinny skręcić w prawo.
Mamy nadzieję, że te kilka wskazówek pomoże Ci w odbyciu bezstresowego urlopu.
Zapraszamy Cię do kontaktu – przedstawimy Ci najlepszą propozycję na wynajem jachtu motorowego bez patentu- specjalnie dla Ciebie i Twoich przyjaciół.
[…] Od ok. 20 lat trwa na Mazurach prawdziwy „boom” na czarterowanie jachtów- zarówno tych żaglowych jak i motorowych. W rozwoju turystyki wodnej pomogły nie tylko dotacje unijne ale i zmiana przepisów dotycząca tego, że możliwy jest czarter bez patentu. […]