Jak Przygotować się do Rejsu?

Poradnik- wskazówki i porady wynikające z 20-letniego doświadczenia w obsłudze łodzi przeznaczonych na wynajmowanie. Przeczytaj, zanim wypłyniesz na mazurski szlak! 


Wybierając się na rejs dobrze jest zrobić sobie Listę Rzeczy do zabrania na rejs.
Przestrzeń na łódce ma ograniczoną pojemność w związku z czym należy spakować się w plecak lub torbę bez stelaża o możliwie najmniejszych gabarytach. Nie polecam również pakowania w walizki. Dodatkowo, warto i do tego szczególnie zachęcamy, przypomnieć sobie dokładnie wszystkie zasady bezpieczeństwa.

Alarmowy Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich: 601 100 100

czarter-porady-dotyczące-obsługi-jachtów-żaglowych-i-motorowych-firmy-marigo-czarter-mazury

 Dlaczego warto przeczytać poradnik zanim zanim zacznie się Twój rejs?

Poradnik ten posłuży nie tylko początkującym żeglarzom, ale również tym, którzy np. „przechodzą” z żeglowania mniejszą łodzią na większą. Przyda się również tym, którzy jako jedyni mają pojęcie i wiedzę żeglarską i wpadają w przerażenie na myśl o tym, co stanie się, gdy wszyscy wejdą na jacht, zaczną otwierać piwko, a oni odpowiedzialnie będą musieli „ogarnąć” wszystko.

Skąd bierzemy wiedzę, którą chcemy Ci przekazać w formie tego poradnika?

Porady zawarte w tym poradniku wynikają z naszych wieloletnich doświadczeń w czarterze jachtów na Mazurach i zauważyliśmy, że jak dajemy te porady naszym klientom przed czarterem, to jest duużo mniej szkód i problemów podczas rejsu. Podam Ci przykład (rzecz niby oczywista: pamiętaj aby po odcumowaniu jachtu dokładnie wyciągnąć kotwicę na rolce kotwicznej-najlepiej wysłać załoganta, aby dopełnił swej pierwszej w życiu żeglarskiej misji 😉 i sprawdził, czy kotwica jest na miejscu. Jeśli tego nie zrobimy, niedociągnięta kotwica będzie nam pięknie obijała dziób…Zwróć uwagę, ile łódek tak pływa…brrrr

PRZEZNACZENIE ŁODZI

Sprzęt, który wynajmujemy przeznaczony jest wyłącznie do turystycznego użytkowania na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Ze względu na warunki śródlądzia doradzamy pobyt na wodzie tylko w porze dziennej.
Jeśli nie czujesz się zbyt pewnie to polecamy mały trening na miejscu w porcie Sztynort – kilka wejść /wyjść do portu/z portu w sztynorckich warunkach ułatwia poznanie jednostki, co z kolei przekłada się na bezpieczeństwo załogi i innych jednostek pływających.

PRZEKAZANIE SPRZĘTU

Nasze spotkanie zawsze zaczyna się od wspólnych, dokładnych oględzin jednostki, przedstawienia technicznych i użytkowych aspektów sprzętu oraz podpisania stosownych dokumentów celem przekazania łódki.
Przy podpisywaniu dokumentów niezbędne są: dokument tożsamości oraz dokument potwierdzający Twoje umiejętności w sterowaniu jachtem.

Do przekazania  podchodzimy zawsze indywidualnie i z zaangażowaniem, gdyż wszystkie łodzie stanowią naszą własność i zależy nam na ich bardzo dobrym stanie zarówno przed jak i po Twoim rejsie. Przekazanie zawsze następuje w oparciu o protokół zdawczo-odbiorczy.

W obecnych czasach łódki obrastają w mnóstwo gadżetów, które czasami ulegają awariom z przyczyn niezależnych lub zależnych.
Bardzo nam zależy na przekazaniu sprzętu w jak najlepszym stanie, dlatego informacja o wszelkich usterkach powstałych podczas rejsu jest bardzo pomocna w przygotowaniach do serwisu między-czarterowego. Dzięki tym informacjom serwis przebiega we właściwy sposób i w znacznej większości przypadków jachty wydawane są o czasie.

Zdajemy sobie jednak sprawę, iż często po długiej podróży, jedyne, o czym marzysz to zimne piwko w gronie przyjaciół, a wiedza, którą przekazujemy może po prostu ulecieć wraz z pierwszym podmuchem wiatru przy kei. Dlatego stworzyliśmy ten poradnik, do którego zawsze możesz zerknąć w trakcie rejsu.

Kilka ważnych i zarazem przydatnych zasad :


  • Po pokładzie poruszamy się w obuwiu do tego celu dostosowanym, antypoślizgowe białe podeszwy (na pewno nie są to szpilki:))
  • Na pokładzie łodzi jak i pod nim obowiązuje bezwzględny zakaz palenia papierosów używania świec, oświetlenia gazowego, grilla oraz spirali przeciw owadom. O przypalenia laminatu lub drewna nie trudno, jeśli nie stosujemy powyższej zasady.
  • W czasie postoju (zwłaszcza longsidem przy kejach betonowych lub w kanałach) należy zabezpieczyć łódkę przed obijaniem i zarysowaniem- używaj odbijaczy -prawa burta cierpi najbardziej przez zapominalskich
  • Przed każdym manewrem na silniku upewnij się, że jest on rozgrzany i ma dopływ świeżego powietrza, a zbiornik paliwa jest odpowietrzony.
  • Przy zbyt wielkich przechyłach puszczaj wiatr na grocie lub zarefuj żagle pod bomem razem z lazyjackiem, wtedy jednostka zachowuje się mniej nerwowo (nie ostrzy notorycznie).
  • W trakcie mycia nie wolno zalewać komina (ujście spalin z lodówki) oraz bakist zewnętrznych. Przed myciem sprawdź, czy wszystkie luki na pokładzie zostały domknięte tzn nie pozostały rozszczelnione.

NA POKŁADZIE:

1. KŁADZENIE MASZTU-instrukcja

(maszt położony/bramka stojąca –wysokość 3,8m od lustra wody)
a.Zamknij luki pokładowe by uniknąć uszkodzeń
b.Złóż bimini i szprycbudę
c.Uwolnij maszt od żagli i bomu ( fały wystarczy wyluzować, nie ma potrzeby odpinania)
d. Bom z żaglami połóż na prawej burcie przy relingach
e.Poluzuj achtersztag na talii
f. Wyjmij bolec ze zblocza bramki
g. Rozpocznij kładzenie od przygotowania fału bramki zblocza następnie pociągnij za achter
h. Opuszczanie masztu zakończ w momencie, gdy zblocze bramki będzie najwyższym punktem na jachcie (maszt będzie ok. 10cm nad stelażem bimini)
i. Maszt jest prowadzony na wantach stabilizacyjnych, jeżeli wystąpi taka potrzeba przywiąż maszt do burty w celu zlikwidowania bujania masztu w na bocznej fali (można podłożyć kapok między stelaż bimini a maszt, aby uniknąć przecięcia daszku bimini )

2. STAWIANIE MASZTU-instrukcja

-maszt postawiony ma wysokość 13,5m od lustra wody

a.Najłatwiej stawiać jest maszt we dwie osoby (jedna ciągnie za linę w dół przy bramce druga zbiera fał przy stoperze

b.Kilkukrotnie sprawdzaj czy:
-liny nie zaplątały się o wystające elementy jachtu
-nie ma nic w stopie masztu (stopa działa jak nożyce)

c.Dociągnij maszt na zbloczu, włóż bolec do zblocza, wyluzuj fał bramki, naciągnij achtersztag

d.Załóż bom i prawidłowo wprowadź pełzacze do likszpary

3. MIECZ uchylny –zanurzenie z opuszczonym mieczem 2m, z podniesionym 0,5m

a.Opuszczać do oporu

b.Podnosić do oporu po czym wyluzować ok 1m liny

4.URZĄDZENIE STEROWE

składa się z koła sterowego,układu hydraulicznego (pompy,prewodów hydraulicznych, siłownika) oraz jarzma i płetwy sterowej umieszczonych pod łodzią
a.Koło sterowe (3,5 obroty od krańca do krańca) napędza pompę hydrauliczną, a ta siłownik, który obraca jarzmem i płetwą sterową [1]

b.Podczas żeglowania płetwa sterowa musi być w pionie, po każdorazowym podniesieniu / wypięciu płetwy mocno dociągnąć kontrafał aż poczujesz metaliczne uderzenie (supełek na fale do wyciągania płetwy dojdzie do otworu). Żeglowanie z płetwą w pozycji innej niż pionowa może doprowadzić do poważnego uszkodzenia urządzenia sterującego, na kole sterowym pojawiają się duże siły.

c.Podczas pracy silnika oba fały płetwy powinny być zaknagowane by nie wkręciły się w śrubę napędową

5. SILNIK

MERCURY 15KM obsługiwany manetką przy konsoli sterowniczej, odpalany z kluczyka [2]

a.Przy zimnym silniku wciśnij kluczyk (ssanie) i przekręć; dla szybszego rozgrzania dodaj gazu podnosząc dźwignię z napisem WARM UP

b.Zasilanie benzyna 95okt, zbiornik paliwa (20l) musi być odpowietrzony [2]

c.Sterowanie biegami z manetki (naprzód –dźwignia do góry, wsteczny -dźwignia do dołu)

d.Siła ciągu do przodu równa jest 100% – siła wstecznego 30%

Nie wolno przełączać biegu z pozycji ”naprzód” na ”wsteczny” bez wcześniejszego zatrzymania śruby napędowej. Przed zmianą biegu zawsze należy zmniejszyć obroty i wrzucić bieg jałowy (manetka na środku). W trakcie czarteru, szczególnie w portach nie rozpędzaj jednostki. Niecierpliwi żeglarze często przyspieszają zbyt szybko i potem nie są w stanie wyhamować rozpędzonego jachtu Jacht Tes 32 jest jednostką o dużej bezwładności tracącym prędkość dopiero po jakimś czasie.
Zawsze, kiedy cofasz i jest mniej niż 2m głębokości, podnieś ster wykonuj manewr bardzo powoli. Jeśli będziesz cofał z dużą prędkością jachtem powyżej 4 ton, możesz wyłamać siłownik hydrauliczny, uszkodzić urządzenie sterowe lub zaryć płetwą sterową lub silnikiem o dno).

6. STER STRUMIENIOWY

(napięcie akumulatora znajdziesz na echosondzie, gdy będzie niższe niż 12V należy szukać prądu na kei i doładować baterię

  • Akumulator ładowany jest tylko z prostownika ok.i pozwala na ok. 30min łącznej pracy silnika
  • Używaj, gdy jest niezbędny, a akumulator wystarczy na kilka dni
  • UWAGA przed włączeniem silnika strumieniowego upewnij się, że nie ma w wodzie (przy dziobie) nic, co ten mógłby wciągnąć np: cum, gałęzi, etc.
  • Włącznik steru i joystick znajduje się na konsoli sterowniczej
  • Przed użyciem, sprawdź, czy ster nie wystaje ponad linię wody, w razie wystąpienia takiej sytuacji przebalastuj jacht posyłając 100kg człowieka na dziób

7. BIMINI, SZPRYCBUDA

  •  Z rozłożonymi można żeglować (nie żegluj ze złożoną szprycbudą, ponieważ łatwo ją uszkodzić)
  • Dodatkową pałatkę rozkładaj na bimini i na szprycbudę –bom musi być na boku
  • Składanie szprycbudy na czas pływania z położonym masztem, przesuń bom na burtę,odepnij pasy napinające, powoli przesuwaj pałąki w kierunku dziobu zginając w pół przednią szybę, jeśli szprycbuda przeszkadza Ci w żeglowaniu odepnij ją od stelaża i schowaj do kabiny a unikniesz kosztownych uszkodzeń

8. AKUMULATORY

Akumulatory zlokalizowane są w komorze silnikowej do użytku hotelowego(2x75Ah) oraz na dziobie do steru strumieniowego (1x75Ah). Wszystkie akumulatory ładowane są po podpięciu jachtu do 230V natomiast użytkowane są osobno. Przełącznik między aku hotelowymi znajduje się na tablicy rozdzielczej.

9. KOTWICA I CUMY

Po wyciągnięciu kotwicy koniecznie sprawdź, czy jej trzon leży na rolce – jeśli tego nie zrobisz, w trakcie płynięcia będzie obijała laminat na dziobie jachtu.
Cumy (2x 10m) należy chować do bakist po ich wysuszeniu, o ile pogoda na to pozwala.
Cumy prowadź w taki sposób, aby liny nie napierały na osprzęt pokładowy jachtu, a szczególnie na kosze, półkosze, słupki relingowe, same relingi.

POD POKŁADEM

Wnętrze przywita Cię ekskluzywnym wykończeniem. Obfita ilość drewna mahoniowego, jasne skóry, tapicerowany sufit, ciepłe światło ledowe oraz dobry sprzęt audio i tv sprawią, że wypoczynek będzie przyjemnością.

1.KAMBUZ

wyposażony jest w naczynia, sztućce na 8 osób oraz garnki, patelnię i czajnik oraz lodówkę, która może pracować na 230V(gdy jacht jest podłączony do prądu na kei) oraz na gazie (tylko za dnia oraz, gdy kabina jest dobrze wentylowana)

a. lodówka -odpalanie na gazie

– Przekręć pokrętło w lewo na duży płomień –na godz 9 (gaz jeszcze nie leci)
– Wciśnij i trzymaj pokrętło (puszczasz gaz) i pstrykaj Pizo zapalarką (czerwony pstryczek) do momentu, gdy wskazówka powędruje z pola białego na zielone
– Jeżeli wskazówka nie wejdzie na pole zielone przez 10s pstrykania przerywamy odpalanie na ok. 2min w celu przewietrzenia,
– regulacja chłodzenia lodówki od małego płomienia (zalecane i wystarczające) do dużego
Gaszenie lodówki : przekręć pokrętło w prawo na godz 12

b. Kuchenkę odpalamy przy pomocy zapałek lub zapalniczki –należy uważać by płomień nie wychodził poza kuchenkę

2.Tablica elektryczna umieszczona jest obok kambuza, wyposażona jest w główny przełącznik hebelkowy ( AKU 1-0-AKU2) z wyświetlaczem napięcia. [4]
a.Trzy pierwsze przełączniki od góry to obwody świateł
b.Następne to radio, ogrzewanie, pompa wody
c.Oświetlenie wewnętrzne LED – każdy punkt świetlny ma swój przełącznik

3.Zbiornik wody umieszczony jest pod koją dziobową i mieści 100l ELDORADO ; 100l Full Wypas; 80l RARYTAS

4.Rozkładana prawa koja przy skrzyni mieczowej jest rozkładana (dodatkowa deska w postaci puzzli jest w prawej bakiście

5.Toaleta chemiczna- obsługa we własnym zakresie-nie znasz obsługi- ZAPYTAJ

KILKA UWAG WYNIKAJĄCYCH Z DOŚWIADCZENIA z najczęstszymi szkodami podczas rejsu

  • Zablokuj drzwi dziobowe / chroń przed niekontrolowanym przesuwaniem się na przechyłach
  • Nie wyjmuj materacy z jachtu celem położenia ich np. na trawie, na mokrym pokładzie, przy ognisku itp.,
  • Plastikowe wyposażenie kambuza należy trzymać z dala od włączonej kuchenki gazowej – plastik nie lubi ognia,
  • Nie krój nożem na żadnych drewnianych elementach jachtu –używaj deski. Lakierowane drewno to nie blat kuchenny, a krojenie na nim można porównać do krojenia na masce samochodu.
  • Osusz umyte wyposażenie kambuza, zanim trafi ono do wnętrza jachtu i do szafki.
  • Nie wlewaj wody z jeziora do zbiornika na wodę pitną- zanieczyszczenia uszkodzą pompę lub zdrowie.
  • W trakcie czarteru, jacht należy regularnie wietrzyć, a przy deszczowej, pogodzie należy od czasu do czasu postawiać materace na sztorc – wtedy wilgoć znajdująca się pod materacami odparuje

USZKODZENIE / INNE PROBLEMY W TRAKCIE REJSU

Na szlaku zapewniamy serwis – w wypadku kłopotów, najpierw staramy się udzielić informacji telefonicznej, następnie, jeśli to nie pomaga przyjeżdżamy do jachtu. W przypadku, gdy dojdzie do zgubienia lub zniszczenia wyposażenia jachtu można uzupełnić je we własnym zakresie, należy jednak pamiętać o tym, że musi być ono tego samego gatunku, rozmiaru, marki i klasy. Zależy nam bowiem, aby wyposażenie jachtu było jednolite i dobrej jakości. Wszystkie większe szkody należy od razu zgłosić celem sporządzenia protokołu szkody, który będzie wykorzystany do uzyskania odszkodowania od ubezpieczyciela. Szczegóły dotyczące tego, jak należy się zachować i co zrobić znajdziesz tutaj :

KORZYSTANIE Z TOALET I ZLEWÓW, DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO

  • Prosimy nie wrzucać środków higieny osobistej do toalety! Nawet zwykły papier toaletowy ( nie mówiąc już o chusteczkach nawilżanych) potrafi poważnie zatkać toaletę. Koszt jej udrażniania to 500 zł.
  • Myjąc pokłady prosimy używać jak najmniejszej ilości detergentów. Na naszych łodziach zapewniamy środki do typu bio jak i zwykłą szczotkę oraz mop.
  • Nasze piękne Mazury mają naprawdę ograniczoną wydolność więc PROSIMY, BŁAGAMY- nie wrzucajcie do jezior (i nie tylko) puszek, butelek, niedopałków papierosów i wielu innych rzeczy. Jeden niedopałek papierosa wrzucony do wody powoduje zanieczyszczenie około jednego metra sześciennego tej wody.
  • Prosimy również o mycie naczyń tylko w portach.

UWAGI KOŃCOWE

Prosimy niniejszego poradnika nie traktować jako jedynego i słusznego źródła wiedzy. W trakcie wypoczynku na wodzie bardzo często należy kierować się doświadczeniem żeglarskim, logiką i zdrowym rozsądkiem. Życzymy udanego urlopu i mamy nadzieję, że to nie będzie pierwszy i jedyny rejs przy udziale naszej firmy. Stopy wody i do zobaczenia w porcie!

Dziękujemy bardzo !
Polub nas na Social Media i bądź na bieżąco z Informacjami z Mazur oraz Najlepszymi Ofertami Czarteru

Dodaj komentarz