Szkoda na jachcie bywa stresującym przeżyciem, szczególnie jeśli jest to jacht na wynajem i posiada spora wartość. W ostatnich latach szlak WJM zapełnił się jednostkami przekraczającymi wartość 400 000 PLN czy 600 000 PLN. Chętnych na jednostki żaglowe czy motorowe należące do grupy jachtów ekskluzywnych również przybywa. Wśród nich nie brakuje jednak osób, które przekonane są o tym, że jeśli łódka posiada polisę casco, to można bez stresu go uszkodzić, bo przecież polisa pokryje wszelkie straty.
W rzeczywistości, nie wygląda to tak różowo. Jak wiadomo, na mazurskim szlaku szkoda występuje często, a każdy ubezpieczyciel musi wyjść na swoje. Stawki za polisy casco wzrosły w ostatnich latach prawie 100 % i ciągle rosną. Koszt takiej polisy stał się realnych i odczuwalnym kosztem dla właścicieli firm wynajmujących łodzie. W związku z powyższym poczucie, że szkoda właściwie nie obciąża wynajmującego, bo jest przecież casco, jest raczej błędne…
Poniżej kilka wskazówek, które pomogą Ci wyjść z opresji w przypadku, gdy jednak dojdzie do szkody. Bo najważniejsze to nie panikować. A do paniki nie dojdzie, jeśli będziesz wiedział, co robić i jak robić.
1. Zabezpiecz sprzęt oraz załogę.
2. Zatrzymaj sprawcę kolizji (jeśli w wydarzeniu brała udział inna jednostka). Jeśli to niemożliwe (mieliśmy sytuację, że sprawca uciekał z miejsca zdarzenia), koniecznie zapisz nazwę , numer rejestracyjny, nazwę firmy z kadłuba – przyda się wszystko. Jeśli to możliwe, zrób zdjęcie uciekającej łodzi.
3. Poinformuj armatora o szkodzie.
4. Opisz okoliczności wydarzenia, wskazując możliwą przyczynę, miejsce, powstałe uszkodzenie oraz ewentualnych świadków wydarzenia (powinni złożyć podpisy, Ty oczywiście też).
5. Jeśli w szkodzie brały udział osoby trzecie (czyli na przykład sternik, który w Ciebie uderzył), należy spisać jego dane wraz z adresem e-mail, dane armatora jachtu, poprosić o napisanie oświadczenia.
Pamiętaj, że zawsze w razie poważniejszych kłopotów (szczególnie, jeśli zauważysz, że sprawdza szkody jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, powinieneś skontaktować się z policją:
Komenda Powiatowa Policji w Giżycku
ul. 1 Maja 26
11-500 Giżycko
tel. 87 429 92 00
alarmowe: 997 lub 112
Jakie dokumenty będą potrzebne do rozliczenia szkody na jachcie?
Poniżej przedstawiam listę dokumentów, jakie wymagane są przy likwidacji szkoda w towarzystwie, w którym my ubezpieczamy jachty przeznaczone na wynajmowanie:
- dowód rejestracyjny łodzi
- faktura/ umowa zakupu łodzi
- opis zdarzenia sporządzony przez osobę prowadzącą łódź w chwili zdarzenia, w którym należy podać miejsce, datę,okoliczności i przyczynę powstania szkody
- patent osoby prowadzącej łódź w chwili zdarzenia
- oświadczenie świadków zdarzenia sporządzone na okoliczność zdarzenia (jeśli byli obecni)
- kopię umowy czarterowej (jeśli łódź w chwili zdarzenia była w czarterze) oraz potwierdzenie zwrotu kaucji czarterującemu
- oświadczenie sprawcy szkody i podanie jego adresu e-mail
- dokładny opis uszkodzeń
- dokumentacja fotograficzna uszkodzeń
- sprecyzowane i udokumentowane roszczenie (rachunki za naprawę łodzi wraz ze specyfikacją wykonanych czynności i zużytych materiałów )
- oświadczenie odnośnie możliwości rozliczenia podatku VAT
Zwykle, dokumentacja fotograficzna leży już w gestii armatora oraz likwidatora szkody, natomiast zdarzają się sytuacje, że po zabezpieczeniu uszkodzonej łodzi, nie da się już pokazać stanu faktycznego, sprzed wydarzenia. Dlatego polecamy naszym klientom, aby robili zdjęcia swoimi telefonami, bo w obecnych czasach, to naprawdę nie problem. Chodzi o dokumentację fotograficzną sprzętu w trakcie procesu odbioru przed planowanym rejsem.
Zapewne, będziemy tu się powtarzać, ale pamiętaj, aby w wypadku jakichkolwiek nieprzewidzianych problemów podczas pobytu na wodzie- nie panikować. Strach i nerwy to źli doradcy. Wybierz opanowanie i rozwagę i pamiętaj, że rejs to często walka z nieprzewidywalnym żywiołem oraz głupotą i brakiem wyszkolenia pseudo-żeglarzy.
Jeśli masz jeszcze jakieś pytania dotyczące sposobu zachowania po ewentualnym „szkodliwym” wydarzeniu, to pisz do nas śmiało – odpowiedzieliśmy na najczęściej pojawiające się pytania klientów, może są jakieś, które nie padły, a budzą Twoje wątpliwości.
Bardzo pomocne przy ewentualnych szkodach może być wykupione przed rejsem UBEZPIECZENIE KAUCJI.
W związku z licznymi pytaniami naszych klientów o tego typu produkt uruchomiliśmy możliwość zakupu polisy, która zabezpieczy Twoją kaucję. Tutaj link do szczegółów, cen oraz do bezpośredniego formularza online, w którym możesz w jasny i przejrzysty sposób wybrać wszystkie opcje ubezpieczenia kaucji:
Zakup odbywa się poprzez formularz dostępny w języku angielskim. Jeśli to kłopot, napisz, chętnie pomożemy.