Jak cumować do muringu?

Cumowanie do muringu bywa problematyczne, szczególnie gdy załoga wydaje się spotkać takie rozwiązanie pierwszy raz…Bywa, że z usłyszanych rozmów osób odbierających swój jacht na czarter wynika, że to na pewno nie jest pierwszy rejs. Mimo to, w trakcie obserwacji wielu ciekawych zmagań przy naszej kei, zauważam, że muring to dla wielu naprawdę niewiarygodne zaskoczenie! Okazuje się, że zarówno przy cumowaniu jak i odcumowywaniu łodzi zdarzają się rzeczy „fascynująco-zaskakujące” 🙂 W związku z powyższym, przedstawiam kilka przydatnych porad mających na celu ochronę portfela ( koszty wkręconych i uciętych muringów) oraz dbałość o wizerunek dzielnego sternika, który nawet w muuringiem da sobie rade 😉

Co to jest muring(mooring)?

Muring(mooring) to nic innego jak tonąca lina, której jeden koniec przytwierdzony jest do zatopionego w wodzie obciążenia, a drugi do nabrzeża. Takie rozwiązanie zastępuje boje lub kotwicę. Za pomocą muringu można zacumować jacht prostopadle do nabrzeża lub kei. Tutaj dokładna instrukcja, jak zacumować rufą :

Jak prawidłowo zacumować łódź na muringu?

  • Złap jacht jedną cumą (najlepiej nawietrzną) oraz wyjmij mooring i przenieś go na dziób. Do złapania muringu przydaje się bosak. Można włożyć rękawiczki, jeśli masz kłopot z dotykaniem obślizgłej liny 😉
  • Niczego nie odwiązujesz!
  • Wybierz muring z pokładu w taki sposób, aby był on napięty na odcinku pomiędzy łodzią a zatopionym obciążeniem.
  • Zaknaguj tak jak cumę.
  • Podaj drugą cumę na keję.

Cumowanie do muringu – wkręcona lina

Bardzo często widzę pośpiech przy wychodzeniu z portu. Okazuje się, że nie tylko silniki potrzebują czasu i cierpliwości, aby dobrze się rozgrzać. Muring i czas jego opadania na dno również wymaga kilku chwil- zależnie od liny, z jakiej został wykonany. Niektóre liny opadają naprawdę wolno i trzeba po prostu poczekać. Dlatego sternik wysyła tak zwane „oko na dziób” i czeka cierpliwie na raport z opadania mooringu na dno :-). Dopiero po otrzymaniu owego raportu, należy ruszyć naprzód, bez ryzyka, że muring wkręci się w śrubę silnika. Gdy jednak do tego dojdzie:

  • wrzuć bieg neutralny i wyłącz silnik
  • nie próbuj odwijać wkręconej liny pracując silnikiem w przeciwną stronę
  • zabezpiecz łódź(odbijacze, załoga z bosakami) i przyjrzyj się na spokojnie sytuacji. Nie odcinaj od razu muringu, bo to jedyne, w danej chwili mocowanie Twojej jednostki.Spróbuj ponownie zacumować do kei lub nabrzeża.
  • jeśli sam nie masz możliwości zanurkowania (warunki pogodowe, zimna woda), skontaktuj się z obsługą portu lub osobą, u której zamówiłeś czarter jachtu. W większości portów otrzymasz namiary na współpracującego nurka, który odwinie linę. Koszt takiej usługi to obecnie od 250-400 zł.
  • przy uwalnianiu śruby należy zachować szczególną ostrożność, jeśli w okolicy jest duży ruch innych jednostek
  • po uwolnieniu śruby należy koniecznie sprawdzić : czy na wale i śrubie nie zostały żadne kawałki liny, czy śruba nie jest uszkodzona, czy nie nastąpiło uszkodzenie przekładni silnika(brak wycieków oleju)
  • jeśli uszkodziłeś muring, zgłoś ten fakt obsłudze portu. Ucieczka z miejsca zdarzenia i pozostawienie uciętego muringu jest… słabe ( delikatnie mówiąc :-((

Masz jakieś doświadczenia w cumowaniem na muringu??? Pisz, z góry bardzo dziękuję! ⛵️

5/5 - (2 votes)
Polub nas na Social Media i bądź na bieżąco z Informacjami z Mazur oraz Najlepszymi Ofertami Czarteru

Dodaj komentarz