Cumowanie Jachtu Rufą

Jak cumować rufą ? Szczególnie w ciasnych, mazurskich portach, gdy wieje lub gdy na kei mamy sporą widownię. Cumowanie jachtu rufą zdecydowanie wymaga współpracy na pokładzie i ustalenia kto za co odpowiada, zanim zaczniemy ten manewr. Często pomagamy naszym klientom, którzy pierwszy raz zdecydowali się na wynajem jachtów i nie posiadają jeszcze wprawy w cumowaniu rufą. Poniżej kilka sprawdzonych wskazówek, które im pomagają i mam nadzieję, że i Tobie mogą się przydać.

cumowanie-jachtu-rufą-do-kei-praktyczne-wskazówki

Cumowanie jachtu rufą – 7 Prostych Wskazówek, które pomogą wykonać ten manewr prawidłowo


  1. 🙂 Cuma i Odbijacze na Rufę

Zanim wejdziesz do portu…

Cuma, którą zamierzasz wykorzystać do zamocowania dziobu jachtu do boi , powinna znajdować się na rufie (może być przymocowana do knagi dziobowej i poprowadzona poza wantami i relingami). Celem takiego przygotowania cumy jest jej względnie wygodne przeprowadzenie nabiegowo przez ucho bojki (tu jacht pozostaje w ruchu wstecznym do momentu przybicia do keji). Tu warto dodać, że chyba lepiej ją umieścić na nawietrznej burcie, ponieważ z powodu występującego dryfu unikniesz wprowadzenia jachtu na bojkę.

Innym sposobem jest wpłynięcie na miejsce docelowe, wyrzucenie cumy (z załogantem nr1) na ląd z rufy, wypuszczenie jachtu do boji, zwieszanie się z dziobu (załogant nr2) np. z bosakiem by złapać ucho, potem przeprowadzenie liny przez ucho i cumowanie .

Odbijacze umieszczamy tak by ich środek ciężkości był na poziomie upatrzonej keji lub burt innych jednostek.

2. 🙂 Nie za Szybko/ Nie za Wolno

Podczas wpływania do portu należy używać silnika oraz kontrolować prędkość (nie może być zbyt duża ani zbyt mała, bo wtedy stracisz sterowność). Prędkość powinna umożliwiać sterowanie sterem lub samym silnikiem w przypadku kiedy musisz wyjąć całą płetwę. Nie wykorzystuj do sterowania w takiej sytuacji tylko i wyłącznie joysticka steru strumieniowego! To urządzeniu służy do korygowania kursu , a nie sterowania!

3. 🙂 Wyciągnij płetwę sterową

wpływając rufą upewnij się, że nie zahamujesz jachtu opuszczoną zbyt nisko płetwą sterową –UWAŻAJ możesz zniszczyć płetwę, jarzmo steru a nawet uszkodzić łódź. Jeśli jednostka ma skrętny silnik ułatwia to manewrowanie pomiędzy innymi jednostkami.

4. 🙂 Podnieś miecz, ale tylko częściowo

Manewrom portowym nie powinno towarzyszyć całkowite wyciągnięcie miecza, jeżeli tylko pozwala na to odpowiednia głębokość. Podniesienie miecza – szczególnie przy dużych jednostkach – zwiększa dryf i ogranicza sterowność. W płytkich portach miecz powinien zostać uniesiony częściowo – adekwatnie do realiów, w których się znaleźliśmy.

5. 🙂 Nie stosuj kotwicy w porcie, chyba że nie ma bojek ani mooringów, czy innych udogodnień.

W portach raczej nie korzystamy z kotwicy, ponieważ możemy zaczepić o jakieś podwodne przeszkody.. Obecnie w portach są przygotowane bojki , mooringi lub I-bomy czy Y-bomy.

6. 🙂 Pracuj silnikiem przy manewrach.

Nigdy nie próbujemy zatrzymać jachtu siłą własnego ciała. Do tego celu każdorazowo należy używać silnika! W wyczuciu jachtu może pomóc pulsacyjne dodawanie gazu na włączonym biegu.

7. 🙂 Wróć ster do pozycji „ZERO”

Ster wraca do pozycji ZERO – w przeciwnym wypadku przy hamowaniu rufa może „narzucić” na lewo lub prawo i uderzyć w sąsiedni jacht.

8. 🙂 Oddaj cumę rufową

Kolejnym krokiem przy cumowaniu jachtu rufą, jest oddanie cumy rufowej. Po dokonaniu tej czynności udajemy się na dziób z wcześniej usadowioną liną kotwiczną lub cumą dziobową w ręku.

9. 🙂 Wybierz i zaknaguj cumę dziobową

Czy te wskazówki wydają Ci się pomocne? Czy może należy coś dodać??Napisz koniecznie w komentarzu- dziękujemy!


🙂 SZUKASZ DOBREGO JACHTU NA WYNAJEM???🙂

Zatem przeczytaj jeszcze : Jak wynająć jacht i nie dać się naciągnąć?


jak-zacumować-jacht-rufą-najważniejsze-wskazówki

Powszechnie popełniane błędy przy cumowaniu rufą:

  •  nerwowe manewry silnikiem – w te i wewte. Manewry powinny być spokojne i uważne. Najlepszym rozwiązaniem jest wcześniejsze zapoznanie się z inercją jachtu, np. w pobliżu boi.
  •  Oddawanie cumy rufowej, nie poprzedzając tej czynności zamocowaniem cumy dziobowej, co skutkuje bezowocnymi próbami jak najdalszego wyrzucenia masywnej kotwicy lub innymi niewykonalnymi manewrami.
  • Próby używania kończyn do zatrzymania łodzi, czego rezultatem mogą być ciężkie kontuzje.
  •  Zbyt późne wykorzystywanie odbijaczy, a więc już po momencie obicia czy porysowania sąsiednich jednostek.
  • Całkowite podniesienie miecza –jacht traci sterowność.

Ciężkie jednostki, które nie posiadają steru strumieniowego, wymagają od nas większej precyzji, ponieważ nie od razu osiągają pełną sterowność. Dzieje się to dopiero po wypłynięciu około 2-3 metrów. Trzeba więc wykazać się wyczuciem i cierpliwością, a najlepiej zadbać o to, aby mieć możliwie najwięcej miejsca.

Kiedy dopływamy do plaży rufą, kotwica powinna zostać włożona do wody możliwie najdalej od linii brzegu (jest to determinowane długością liny). Ewentualna zmiana kierunku wiatru na dopychający w dalszym ciągu umożliwi nam wyciągnięcie się na kotwicy tak daleko, by podczas odpalania silnika nie trzeba było martwić się o śrubę.

Więcej o cumowaniu :

Cumowanie rufą – duży houseboat typu Futura 36

Cumowanie dużą łodzią motorową bywa kłopotliwe, szczególnie ze względu na duży możliwy dryf wywołany masą jachtu oraz wysokością burty w połączeniu z wiejącym wiatrem oczywiście. Często czytam reklamy tego typu łodzi, w których manewrowanie łodzią wielkości 11 metrów opisywane jest jako przysłowiowa „bułka z masłem” i każdy, nawet zupełny laik sobie poradzi, gdyż do dyspozycji ma 2 stery strumieniowe. Z mojego doświadczenia wynika zupełnie coś innego i dlatego piszę po nocach te rady/porady, aby pomóc Ci zrozumieć, że cumowanie rufą wymaga wprawy, wyczucia łodzi oraz zrozumienia zasady działania sterów strumieniowych. Dokładny opis tego, jak działa ster strumieniowy i jak go używać znajduje się tutaj :

A teraz do rzeczy, czyli konkrety. Wpływasz wielką Futurą 36 do portu i wiadomo- tego typu łodzią musisz cumować rufą lub long side- dziób jest tak wysoki, że opcja schodzenia na keję raczej odpada ;-). Poniżej 8 wskazówek, które pomogą Ci dokonać tego manewru bez obciachu i pomocy ratowników 😉
  1. Przed wpłynięciem do portu upewnij się:
  • skąd wieje wiatr
  • jaką mniej więcej będzie miał siłę podczas wpływania w dany obszar portu
  • czy masz wolną drogę do wpłynięcia ( co oznacza, czy żadna inna jednostka nie jest w trakcie wypływania lub cumowania)

2. Zaplanuj manewry i poinformuj o tym załogę, wyznacz zadania, ponieważ potrzebujesz pomocników, czyli np :

  • Zenek chroni lewą burtę bosakiem
  • Grażyna sprawdza i w razie potrzeby dowiązuje odbijacze na prawej burcie
  • Stefan przygotowuje cumę rufową

3. Wpływając do portu upewnij się, że sytuacja jest stabilna.

4. Ustaw łódź rufą w bezpiecznej odległości od wejścia i rozpocznij wpływanie biorąc pod uwagę kierunek i siłę wiatru. Jacht będzie dryfował.

5. Płyń na tyle szybko/wolno, aby dało się sterować za pomocą kierownicy, a nie panicznego dociskania joysticków steru strumieniowego. Pamiętaj : wpływanie jednym ciągiem zawsze pozwala na lepszą kontrolę nad łodzią podczas manewrowania.

6. Nie zatrzymuj jednostki, aż nie zacumujesz. Pamiętaj :

  • im większa prędkość tym mniejszy dryf,
  • im mniejsza prędkość, tym większy dryf,
  • im mniejsza prędkość tym efektywniej (lepiej) działają silniki strumieniowe

7. Podczas przemieszczania się w porcie, pomiędzy kejami, staraj się płynąć od strony wiatru. Takie podejście pozwoli Ci zostawić sobie miejsce na ewentualny dryf.

8. Pamiętaj, że im większy wiatr, tym oś łodzi będzie ustawiona pod większym kątem względem kursu.

9. Kiedy już zbliżasz się do miejsca cumowania rufą, zwolnij i skoryguj pozycję sterami strumieniowymi.

10. Sprawdź odbijacze, podłącz prąd i otwórz dowolny napój chłodząco-luzujący 😉

Życzymy powodzenia!

Czarter Jachtów Mazury Marigo

5/5 - (9 votes)
Polub nas na Social Media i bądź na bieżąco z Informacjami z Mazur oraz Najlepszymi Ofertami Czarteru

Dodaj komentarz