Mazurska Pętla Rowerowa

Mamy to! Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego podjął decyzję o dofinansowaniu Mazurskiej Pętli Rowerowej. Środki potrzebne za pętlę to 81,5 miliona, a dofinansowanie Unii wyniesie 47,1 miliona. Będzie to 300 kilometrowa, malownicza i urozmaicona trasa wokół szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Inwestycja, na którą czekaliśmy bardzo długo i która jest tu bardzo potrzebna, z pewnością sprawi, iż Mazury staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Mazurska trasa rowerowa ,według projektu, ma zostać ukończona do końca 2023 roku.

Bardzo wiele osób związanych z turystyka mazurską czekało na tą trasę. Popularność aktywnych form wypoczynku rośnie w ogromnym tempie i niestety bardzo często zdarza się, że infrastruktura nie nadąża za rosnącymi potrzebami użytkowników. Mamy nadzieję, że w tym projekcie wszystkie terminy zostaną dotrzymane i wreszcie będziemy mogli zwiedzać Mazury  na dwóch kółkach. Co więcej, planowana pętla rowerowa przebiegać będzie w bezpośrednim sąsiedztwie szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Oznacza to, że teraz w wygodny sposób będzie można połączyć podróżowanie łodzią z turystyką rowerową. Tym bardziej, że wiele jednostek o napędzie motorowych takich jak np Futura 36, daje obecnie możliwość przewożenia rowerów.

Pętla Mazurska – mapa

mazurska pętla rowerowa mapa

Projekt budowy Mazurskiej Pętli Rowerowej to wspólne przedsięwzięcie stowarzyszenia Wielkich Jezior Mazurskich 2020, do którego należy 12 mazurskich gmin oraz powiat piski i giżycki. Do projektu zaangażowana jest również Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Zarząd Dróg Wojewódzkich oraz Nadleśnictwa związane ze Szlakiem Wielkich Jezior Mazurskich.Stowarzyszenie ogłosiło przetarg na budowę 16 Miejsc Obsługi Rowerzystów oraz 7 wież widokowych. Zatem w ramach infrastruktury tej unikatowej na skalę europejską atrakcji, turyści będą mieli do dyspozycji:

  • punkty widokowe
  • tablice informacyjne i dokładnym opisem miejsca, w którym akurat się znajduje rowerzysta
  • punkty obsługi rowerzystów (wiaty wypoczynkowe, sanitariaty i stojaki na rowery)
  • nowe ścieżki dla rowerów

Cała infrastruktura wzbogacona zostanie o usystematyzowane oznakowanie najciekawszych atrakcji w okolicy każdej miejscowości. Głównym założeniem projektu, jest to aby atrakcje szlaku wodnego zostały w sposób spójny połączone z atrakcjami szlaku rowerowego. Przepiękne jeziora, urokliwe zatoczki i miasteczka, bujne lasy, regionalna, mazurska kuchnia oraz wydarzenia będą wreszcie dostępne dla miłośników dwóch kółek. Ma to ogromne znaczenie, szczególnie dlatego, że ruch na mazurskich drogach rośnie, także ten ciężarowy, a podróż rowerem w takich warunkach nie należy ani do łatwych ani do bezpiecznych.

Prace mają zostać podzielone na 3 etapy (każdy ok 100 km). W trakcie każdego z etapów powstaną nie tylko nowe odcinki, ale istniejące trasy, drogi szutrowe oraz kładki, zostaną zmodernizowane.

Mazurska Pętla Rowerowa- etapy

  • Etap 1 W tym etapie zostanie zbudowany 120 kilometrowy odcinek, który będzie przebiegał przez następujące miejscowości : Sterławki MałeDobaRadziejePrzystańMamerkiWęgorzewoOgonkiPozezdrzePierkunowoGiżyckoWilkasyBogaczewo-Kanał Kula-Rydzewo-Marcinowa Wola
  • Etap 2 To poprowadzenie trasy 90 kilometrowej w kierunku na Południe szlaku czyli np Ruciane Nida. Początek to będą (moje ukochane) Cierzpięty-Karwik-Pisz-Wiartel-Karwica-Krzyże-Ruciane Nida-Iznota
  • Etap 3 Kolejny 90 km odcinek, który będzie przebiegał następująco: Mikołajki-Stare Sady-Jora Wielka-Notyst-Ryn/Pętla Mrągowska: Jora Wielka-Użranki-Kosewo-Mrągowo-Młynowo-Ryn-Orło

Planowana Pętla na północy Mazur łączyć się będzie ze Szlakiem Rowerowym Polski Wschodniej o nazwie Green Velo.

Pętla rowerowa Mazury- aktualna sytuacja, czyli przebieg prac ( 27.09.2021)

Prace przy budowie Mazurskiej Pętli Rowerowej przebiegają naprawdę sprawnie. Do tej pory powstało już sporo odcinków trasy, które dają nam już obraz wspaniałego efektu końcowego. Wśród najważniejszych prac do tej pory wykonanych są:

  • 43 kilometrowy, prawie całkowicie już ukończony odcinek piski -zakończono prace drogowe, brakuje jeszcze oznakowania odcinków znajdujących się w lesie. Gmina Pisz przystępuje obecnie do wyłonienia wykonawców punktów obsługi rowerzystów na tym odcinku. Na ukończeniu są również prace związane z przebudową dróg szutrowych w Wiartlu, Kwiku oraz na trasach : Wiartel Mały-Wiartel, Maldanin-Imionek oraz Wąglik-Jabłoń. Zadnie obejmowało korytowanie nawierzchni, profilowanie i równianie tras i poboczy o szerokości 4, 5 m. Ułożono gruby materiał utwardzający i dzięki temu powstała solidna nawierzchnia szutrowa na podbudowie, którą stabilizuje cement. 
  • przestawienie słupów telekomunikacyjnych na drodze krajowej 63 w Jeglinie. Na tym odcinku położono również warstwę wiążącą i ścieralną ścieżki. 
  • przygotowywanie się do przebudowy sygnalizacji świetlnej w Mrągowie, na skrzyżowaniu, przez które będzie przebiegała ścieżka.
  • zakończenie robót przygotowawczych ciągów pieszo-rowerowych w Wilkasach.
  • wykonanie wykopów, nasypów i krawężników w Węgorzewie i Pozezdrzu.
  • wzdłuż drogi krajowej 16 w Mrągowie, na odcinku 400 m wykonano juz nasypy i wykopy, ustawiane są krawężniki i obrzeża.
  • również przy drodze krajowej 16, w Probarku zrobione zostały wykopy i nasypy oraz jedna strona obrzeża.
  • wykonano podbudowy do ułożenia masy bitumicznej w Prawdowie.
  • w Rynie są już nasypy przy budowie ciągu pieszo-rowerowego. Trwają prace przy układaniu podbudowy stabilizowanej cementem oraz kruszywem. Kończą się roboty brukarskie 
  • w Okartowie jest już podbudowa z Kruszywa, podpisano porozumienie z Wodami Polskimi dotyczące bezpłatnego przekazania terenu wokół kładki dla rowerzystów.

5/5 - (4 votes)