Nowa Pętla Mazurska

W lipcu 2022 Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, podpisało umowę wartą 800 tys zł na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla projektu ” Pętla Mazurska”. Wielu przeciera oczy ze zdziwienia, że droga wodna łącząca jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy poprzez jezioro Buwełno i Tyrkło ma szansę na realizację! Sami w to nie wierzymy, ale chętnie śledzimy ten wątek i zaczynamy go dla Was aktualizować. Nowa pętla żeglarska ma powstać w ciągu siedmiu lat… Czy osoby korzystające z usług typu czarter jachtów na Mazurach będą mogły pływać po wydłużonym szlaku??

Celem założenia jest stworzenie możliwości do pływania z Giżycka na jezioro Śniardwy poprzez jezioro Niegocin, Jagodne, Tałty i Mikołajskie oraz powrót przez Tyrkło i Buwełno. Tego typu trasa stworzy swoistą pętlę, która rozwiązałaby problem wielu wodniaków narzekających na konieczność pływania w tą i z powrotem po kanałach mazurskich. Według wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, Pętla Mazurska stanowić będzie kluczową inwestycję, która przyciągnie turystów i jeszcze bardziej uatrakcyjni region szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Ów szlak powiększony zostanie o 3 jeziora. Koncepcja wydaje się być spójna z inwestycjami, które obecnie trwają i mają na celu modernizację szlaków turystycznych, tych wodnych jak i lądowych ( Budowa Pętli Rowerowej, Remont Kanałów).

Nowa Pętla Mazurska Mapa

Nowa Pętla Mazurska- Opcje i możliwości

Odległość między wspomnianymi jeziorami mającymi wejść w skład szlaku Wielkich Jezior Mazurskich wynosi ok 1,6 km. Jednak większym problemem jest różnica poziomów (wzniesienie pomiędzy jeziorami o wysokości ok 60 m). Samo wykopanie kanału nie stanowi dużego wyzwania, ale pokonanie różnicy wysokości powoduje wiele dyskusji nad sensem całego przedsięwzięcia. Pojawiło się kilka opcji na drodze do rozwiązania problemu:

  • pochylnia podobna do tej na Kanale Elbląskim. Na takiej pochylni jacht ładowany jest na specjalny wózek i opuszczany bądź wciągany po torach. Pochylnia miałaby długość 1640 m i szerokość 20 m. Trasę zaplanowano w linii prostej od miejscowości Cierzpięty do jeziora Tyrkło. W Cierzpiętach powstałby slip zjazdowy o szerokości 20 m i długości 70 m. Ten wariant wymagać będzie przebudowy drogi gminnej oraz stworzenia przejazdu ze szlabanami.
  • przekop, który związany będzie z budową dwóch śluz : śluzy Okartowo i śluzy Cierzpięty o szerokości 5m, długości 42 m i różnicy poziomów 9 m. Do tego trzeba będzie wybudować kanał o szerokości 18 m, długości 770 m i głębokości 2m. Przebieg inwestycji realizowany byłby od jeziora Buwełno w Cierzpiętach. Potrzebna będzie również przebudowa drogi gminnej, którą przetnie planowany kanał.
  • tunele : pierwszy o długości 660 m, szerokości 20 m i wysokości 6,35 m. Do tunelu potrzebna będzie budowa śluzy w Cierzpiętach o szerokości 5 m, długości 42 m i różnicy poziomów 0,5 m. Drugi kanał przez kolejne wzniesienie w pobliżu Okartowa o szerokości 20 m, wys całkowitej 6,35 m oraz długości 890 m.
  • przekop, który ominie istniejącą i planowaną infrastrukturę. Kanał żeglugowy miałby długość 3320 m, szerokość 18 m oraz głębokość 2 m. Potrzebna będzie jednak budowa aż 6-ciu śluz! Trzy w Okartowie i trzy w Cierzpiętach. Śluzy o różnicy poziomów 7,5….

Obecnie opcja transportu kołowego jest uznawana za najbardziej korzystną. Według przedstawicieli RZGW, takie rozwiązanie pozwoli na wykorzystanie istniejącej drogi gruntowej pomiędzy jeziorami. Budowa kanałów i tuneli będzie o wiele droższa i co najbardziej istotne, stanowić będzie ogromną ingerencję w środowisko naturalne.

Wszystkie opcje przewidują budowę śluzy Miłki o szerokości 5 m, długości 42 m i różnicy poziomów 0,5 m. Każdy wariant związany będzie również z budową nowych mostów w Cierzpietach i Miłkach oraz przebudową istniejących mostów drogowych i mostu kolejowego.

Nowa Pętla a delikatny ekosystem…

Przekopanie kanałów będzie miało duży wpływ na obniżenie poziomu wody w jeziorze Buwełno jak i w terenie otaczającym. Mowa tu między innymi o Mokradłach Nitlickich, które nie tylko są domem chronionego ptactwa, żółwi błotnych, łosi i saren, ale stanowią również ważny zbiornik retencyjny.

Pętla Mazurska – szczegóły i koszt inwestycji

Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok 400 mln złotych, w tym ewentualne tunele 147 mln. Przewidywany koniec inwestycji to rok 2029.

5/5 - (2 votes)